Mistä löytyisi Danny Kayesta kertovaa kirjallisuutta (elämänkertoja tms.)ja hänen elokuviaan?

Kysytty

Mistä löytyisi Danny Kayesta kertovaa kirjallisuutta (elämänkertoja tms.)ja hänen elokuviaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomenkielistä mainitsemisen arvoista aineistoa en löytänyt. (Tarkistettu Fennica CD-ROM sekä artikkelitietokannat ARTO, Aleksi CD-ROM ja Kati CD-ROM.)

Joissakin englanninkielisissä elokuva-alan hakuteoksissa mainitaan Danny Kaye, ja hänestä on muutaman palstasenttimetrin verran tietoja. Esim. Varkauden kaupunginkirjaston käsikirjastossa Halliwell's Who's Who in the Movies (2001), lainauspuolella The Movie Stars Story / ed. by Robyn Karney (1984). Varsinaisia elämäertateoksia on Suomen kirjastoissa vain kaksi: The secret life of Danny Kaye / Michael Freedland (1985) Porvoon kaupunginkirjastossa ja The Danny Kaye story / Kurt Singer (1958) Hels. yliopiston humanistisen tiedekunnan kirjastossa. Dick Richardsin ja Martin Gottfriedin kirjoittamia elämäkertoja en havainnut. (Tarkistettu maakuntakirjastojen ja tieteellisten kirjastojen yhteisluettelot.)

Elokuvia löysin vain kaksi: Inspector General (Valetarkastaja) Hämeenlinnan, Kajaanin, Lahden ja Tampereen kaupunginkirjastoissa sekä White Christmas (Valkea joulu) Joensuun, Espoon, Helsingin, Oulun, Kouvolan Tampereen ja Kajaanin kaupunginkirjastoissa. Muita Halliwellin hakuteoksen mainitsemia elokuvia en havainnut. (Tarkistettu maakuntakirjastojen yhteisluettelosta.)

Internetistä saadaan hakuehdoilla Danny Kaye paljon sivuja.