Aarre Karén on yksi Suomen parhaimpia näyttelijöitä mielestäni. Olen huomannut hänen henkilötiedoistaan, että hän on syntynyt vuonna 1932 Tokiossa. Mikähän…

Kysytty

Hei!

Aarre Karén on yksi Suomen parhaimpia näyttelijöitä mielestäni. Olen huomannut hänen henkilötiedoistaan, että hän on syntynyt vuonna 1932 Tokiossa. Mikähän selittää hänen hieman oudon syntymäpaikan suomalaiseksi näytteljäksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Aarre Karénin suomalaisittain eksoottinen syntymäpaikka selittyy sillä, että hänen isänsä Artturi Karén oli lähetystyöntekijä. Artturi Karén ja hänen vaimonsa Irene (o.s. Tengström) olivat Suomen luterilaisen evankeliumiyhdistyksen pitkäaikaisia Japanin-lähettejä. Karénit toimivat lähetystehtävissä Japanissa vuosina 1922-28, 1931-36 ja 1954-60; vuodet 1938-45 Artturi Karén oli Japanissa yksin.

Lähteet:
Kohta kukkii kirsikkapuu : sata vuotta lähetystyötä Japanissa
Lauri Koskenniemi, Evankeliumi Japaniin : Suomen luterilaisen evankeliumiyhdistyksen lähetystyön kotimainen toiminta 1896-1939
Suomen teatterit ja teatterintekijät