Etsin sopivaa suomenkielistä tietokirjaa, jossa olisi suomi-filmin elokuvatähtien esittelyjä ja valokuvia, mielellään mustavalkofilmin ajoilta, mutta myös…

Kysytty

Etsin sopivaa suomenkielistä tietokirjaa, jossa olisi suomi-filmin elokuvatähtien esittelyjä ja valokuvia, mielellään mustavalkofilmin ajoilta, mutta myös uudemmat elokuvat. Siis mahdollisimman laajasti, ei pelkät AnsaIkoset ja Taunot. Jos saisi muutaman kirjan tiedot, jos niitä on.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Filmitähtien aika : näyttelijöitä suomalaisen elokuvan kultakaudelta = Filmstjärnornas tid : Skådelpelare under den finska filmens guldålder = The film star era : actors and actresses from the golden era of Finnish cinema / toim. / red. av / ed. by Kai Vase
Helsinki : Suomalaisen kirjallisuuden seura ; Helsingin kaupungin taidemuseo ; Suomen elokuva-arkisto, 2007. - 142 s. : kuv.
ISBN 978-951-746-882-4
- valokuvateos suomalaisista elokuvatähdistä

Rytkönen, Sisko: Ihanat naiset kankaalla : filmitähtiä suomalaisen elokuvan kultakaudelta
Helsinki : Majakka, 2008. - 285 s. : kuv.
ISBN 978-951-9260-88-4
- naistähtiä

Katse kohti tähtiä: kotimainen elokuvatähteys ja sen ulkomaiset esikuvat / Jaakko Seppälä. - artikkeli teoksessa Suomalaisuus valkokankaalla : kotimainen elokuva toisin katsoen
Henry Bacon, Anneli Lehtisalo, Pasi Nyyssönen (toim.)
Helsinki : Like, 2007. - 251 s. : kuv.
- artikkeli suomalaisen elokuvatähteyden synnystä

ET-lehden erikoisnumero : Tähdet : sukellus elokuvan kultakauteen. - julk. toukokuulla 2013.
- lukuisia haastatteluja ja artikkeleita.