Olen tekemässä opinnäytetyötä lasten laulamisesta päiväkodissa. Löytyykö tähän materiaalia?

Kysytty

Olen tekemässä opinnäytetyötä lasten laulamisesta päiväkodissa. Löytyykö tähän materiaalia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kokosimme listan tietokannoistamme löytyvästä aineistosta, joka käsittelee musiikkikasvatusta tai laulamista päiväkodeissa. Emme ole luokitelleet aineistoa mitenkään, eli osa siitä voi olla käyttökelpoista ja osa ei.

Tutkimuksia:

1.
Tekijät: Rantala, Kyllikki
Nimeke: Musiikkikasvatus lastenohjaajien koulutuksessa ja päiväkerhotyössä = Music education in the education and church-related playgroup work of child instructors / Kyllikki Rantala
Julkaistu: [Helsinki] : Sibelius-Akatemia , 2003
Ulkoasu: 164, [27] lehteä
Opinnäyte: Lisensiaatintyö : Sibelius-Akatemia , Musiikkikasvatuksen osasto

2.
Tekijät: Fredrikson, Maija
Nimeke: Päiväkodin musiikkikasvatus ja laulaminen : neljä-kuusivuotiaan lapsen musiikin ja kielen yhteydet / Maija Fredrikson
Julkaistu: Jyväskylä , 1988
Ulkoasu: 87 lehteä : kuv.
Opinnäyte: Pro gradu -työ : Jyväskylän yliopisto , Musiikkitieteen laitos

3.
Tekijät: Virta, Saija
Nimeke: Luovuus ja traditio päiväkodin musiikkikasvatuksessa : tutkimus Lastentarha-lehden musiikkikasvatusartikkeleista vuosina 1944-1990 / Saija Virta
Julkaistu: [Tampere] , 2002
Ulkoasu: 69 lehteä
Opinnäyte: Pro gradu -työ : Tampereen yliopisto , musiikintutkimuksen laitos, etnomusikologia

4.
Tekijät: Fredrikson, Maija
Nimeke: Spontaanit laulutoisinnot ja enkulturaatioprosessi : kognitiivis-etnomusikologinen näkökulma alle kolmevuotiaiden päiväkotilasten laulamiseen / Maija Fredrikson
Julkaistu: Jyväskylä : Jyväskylän yliopisto , 1994
Ulkoasu: 246 s. : kuv., nuott. ; 25 cm
Sarja: (Jyväskylä studies in the arts , ISSN 0075-4633 ; 43)
Huomautus: Summary: Variants in spontaneous songs and the enculturation process
Väitöskirja: Väitösk. : Jyväskylän yliopisto

5.
Tekijät: Fredrikson, Maija
Nimeke: Päiväkodin musiikkikasvatus ja laulaminen : neljä-kuusivuotiaan lapsen musiikin ja kielen yhteydet / Maija Fredrikson
Julkaistu: Jyväskylä , 1988
Ulkoasu: 87 lehteä : kuv.
Opinnäyte: Pro gradu -työ : Jyväskylän yliopisto , Musiikkitieteen laitos

6.
Tekijä: Hakkola, Kirsti
Nimeke: Entäs jos.. / Kirsti Hakkola, Marjut Virsu
Julkaistu: Helsinki : Tammi, 2000
Huomautus Kansialanimeke: Laulava puu ja muita tarinoita teematyöskentelystä

Lehtiartikkeleita:

1.
Tekijä: Laitinen, Jaana
Nimeke: Laula lapselle
Aikakauslehti: Lastentarha
ISSN 0355-5070
Vu/vsk/nro/s 2006 ; (69) ; 2 ; 20-22
Huomautus: Haastateltavana musiikkikasvattaja Marjatta Meritähti
YKL 78.3 ; 37.41
Asiasana laulaminen; musiikkikasvatus: lapset; musiikki: varhaiskasvatus: päivähoito; musiikkikasvatus: päiväkodit

2.
Tekijä: Ruokonen, Inkeri
Nimeke: Taide lapsen elämänilmauksena : musiikin näkökulma
Aikakauslehti: Tyyris Tyllerö
ISSN 0356-8938
Vu/vsk/nro/s 2006 ; (29) ; 1-2 ; 11-19, 71
YKL 78 ; 70

3.
Tekijä: Westersund, Johanna
Nimeke: Laula lapselle!
Aikakauslehti: Kodin Pellervo
ISSN 1456-7210
Vu/nro/sivu 2005 ; 4 ; 66-67
Huomautus Haastateltavana päiväkodinjohtaja Anne Helkimo
YKL 78.3
Asiasana: laulaminen; vanhemmat: lapset: vuorovaikutus; laulut: lastenlaulut; musiikki: lapsiperheet; lasten kehitys

4.
Tekijä: Ylönen, Hilkka
Nimeke: Lapsi oppii arvoja kertomuksista ja lauluista
Aikakauslehti: Lastentarha
ISSN 0355-5070
Vu/vsk/nro/s 2005 ; (68) ; 1 ; 18-21
YKL 37.41 ; 17 ; 14.6

5.
Tekijä: Fredrikson, Maija
Nimeke: Kognitiivinen näkökulma 2-3-vuotiaiden päiväkotilasten spontaanien laulutoisintojen tutkimuksessa
Aikakauslehti: Musiikki
ISSN 0355-1059
Vu/vsk/nro/s 1993 ; (23) ; 1-2 ; 75-98
YKL 78.1 ; 14.1 ; 14.6
UDK 78 ; 159.95
Asiasana lapset: laulaminen: tutkimus; laulaminen: kognitio: lapset; laulaminen: kehityspsykologia; laulaminen: kognitiivinen kehitys; laulaminen: melodiat: kognitiivinen kehitys; kognitiivinen musiikkitiede

6.
Tekijä: Tarsalainen, Anne
Nimeke: Luovuutta on ruokittava varhaislapsuudessa
Aikakauslehti: Lastentarha
ISSN 0355-5070
Vu/vsk/nro/s 2007 ; (70) ; 1 ; 14-15
Huomautus: Haastateltavana musiikkikoulun opettaja, musiikkileikkiin Sibelius-Akatemiassa erikoistunut lastentarhanopettaja Raimo Ahonen

7.
Tekijä: Kemppainen, Eeva
Nimeke: Rikas oppimisympäristö motivoi lahjakkaita lapsia (Väitöstutkimus)
Aikakauslehti: Lastentarha
ISSN 0355-5070
Vu/vsk/nro/s 2006 ; (69) ; 1 ; 56-58
Huomautus Perustuu Inkeri Ruokosen väitöskirjaan "Estonian and Finnish gifted children in their learning environments". - Lisäksi teksti: Musiikkikasvatusta kaikille!

8.
Tekijä: Lindeberg-Piiroinen, Anne
Nimeke: Jokaisella lapsella oikeus myös musiikkiin
Aikakauslehti: Lastentarha
ISSN 0355-5070
Vu/vsk/nro/s 2004 ; (67) ; 1 ; 45-47
YKL 37.41 ; 38.29

9.
Tekijä: Tikkanen, Tiina
Nimeke: Sirinää ja klonksutusta
Aikakauslehti: Lastentarha
ISSN 0355-5070
Vu/vsk/nro/s 2000 ; (63) ; 1 ; 22-24
Huomautus Vinkkejä päiväkotien musiikkikasvatukseen antamassa kansanmuusikko ja musiikkikasvattaja Anu Itäpelto

10.
Tekijä: Spåre, Päivi
Nimeke: Sanat eivät riitä kertomaan
Aikakauslehti: Lastentarha
ISSN 0355-5070
Vu/vsk/nro/s 1999 ; (62) ; 4 ; 8-11
Huomautus Haastateltavana musiikkikasvattaja Elina Laakso Joensuusta

11.
Tekijä: Ruokonen, Inkeri
Nimeke: Iloa kasvamisesta musiikkiin ja musiikin avulla! : pieni opas päiväkodin musiikkikasvatukseen
Aikakauslehti: Lastentarha
ISSN 0355-5070
Vu/vsk/nro/s 1998 ; (61) ; 5 ; liite
Huomautus: Lastentarha -lehden liite, s. 29-36

Lastentarha -lehdessä on vuosien aikana julkaistu edellä mainittujen lisäksi lukuisia muitakin artikkeleita päiväkotien musiikkikasvatuksesta. Artikkeleiden nimeketietoja pääset selailemaan ALEKSI-tietokannan avulla lähimmässä kirjastossasi.