Otsikko
Teen sukututkimusta ja haluaisin tietää mitä tarkoittaa talon kohdalla slut? ja miten voiko sama perhe olla talot nro. 12 ja 60?? Miten ovat liikkuneet…

Kysytty

Teen sukututkimusta ja haluaisin tietää mitä tarkoittaa talon kohdalla slut? ja miten voiko sama perhe olla talot nro. 12 ja 60?? Miten ovat liikkuneet-muuttaneet 1700 luvulla? vai onko talon nrot muuttuneet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukututkimussanastojen mukaan (Hase, Erkki : Sukututkimussanasto, 1988 : Karskela, Sirkka : Sukututkijan tietokirja, 1987) slut tarkoittaa (kylän) loppua, talollisten (ja mahd. torpparien) jälkeen merkittyä väestön osaa.

Muuttaneesta väestöstä on omat kirkonkirjansa ainakin joiltakin paikkakunnilta. Kysymyksesi saman perheen esiintymisestä taloissa 12 ja 60 on niin spesifi, että olisi parempi kääntyä maakunta-arkiston puoleen. Siellä kehotettiin tutkimaan paikkakunnan rippikirjoista, ketkä missäkin talossa ovat asuneet. Suomen sukututkimusseuralla on historiakirjojen hakuohjelma http://www.genealogia.fi/hiski?fi , jolla voi hakea myös kylän mukaan. Seuraamalla koko kylän tietoja ilmenee, että kun kysymäsi perhe on kirjattu taloon 60 niin sen jälkeen talossa 12 on asunut uusi perhe. Muutto vaikuttaa todennäköiseltä, mutta varmaa se ei ole. Numerointi saattaa muuttua lohkomisten myötä.