Otsikko
Teen opinnäytetyötä keskitetyn tilapalveluyksikön perustamisesta kuntaan, jossa käsittelen mm. kunnan kiinteistötoimea, kunann kustannuslaskentaa, sisäistä…

Kysytty

Teen opinnäytetyötä keskitetyn tilapalveluyksikön perustamisesta kuntaan, jossa käsittelen mm. kunnan kiinteistötoimea, kunann kustannuslaskentaa, sisäistä vuokraa (ylläpitovuokra+pääomavuokra), kuntien tilanhoidon organisointimahdollisuuksia(keskitetty yksikkö, liikelaitos, ostopalvelut). On vaikeaa löytää tuoretta aineistoa, joten olisiko teillä apua ongelmaani? Tiedän, että useilla kunnilla on jo käytössä vastaava yksikkö, mutta niitäkään tietoja en ole juurikaan löytänyt.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit etsiä kirjallisuutta esimerkiksi Kuntatiedon keskuksen kautta kuntaliiton kirjaston kirjatietokannasta (PrettyLib) internetosoitteessa
http://www.kunnat.net/k_peruslistasivu.asp?path=1;29;145;30546;1042
Asiasanalistasta löydät asiasanat, joilla voi hakea. Mm. seuraavat kaksi teosta löytyivät asiasanoilla tilankäyttö: Raatikainen, Seppo: Tilojen hallinta, hoito ja käyttö kunnissa, Oulun yliopisto, 1996 ja Viinikka, Jarmo: Kuntien kiinteistötoimi muutoksessa, Suomen kuntaliitto, 1996.
Aivan uutta aineistoa ei löytynyt, mutta voit etsiä aihealueesi liittyvillä muilla asiasanoilla lisää. Myös vapaatekstihaku on mahdollinen.
Asiasanoja, joita voit käyttää ovat esim. kunnat,kunta-ala, tilat, tilankäyttö, kiinteistöhallinto, kiinteistönhoito, sisäinen vuokra, toimitilat, organisointi.
Myös Helmet-tietokannasta (www.helmet.fi) voit hakea aiheeseesi liittyviä teoksia. Helmet-tietokannassa käytetään YSA-asiasanastoa, jonka voit avata Helmet-sivuilta aihe-haun kohdalta. Sanahaussa voit hakea muillakin aiheeseesi liittyvillä sanoilla.
Esim. palvelujen ulkoistamisesta ja ostopalveluista löytyi seuraava teos: Miten ja millä rahalla? : organisointi, rahoitustarve sekä kehittämisnäkökohtia teknisen palvelutuotannon toimialueilla, Siitonen, Pentti, Suomen kuntaliitto, 2002.