Teen koulutyötä Gotiikan (historiallinen ajanjakso n. 1200-luvulla) musiikista. Kirjastostani kirjastonhoitaja ei löytänyt mitään vastaavaa tietoa, voitko…

Kysytty

Teen koulutyötä Gotiikan (historiallinen ajanjakso n. 1200-luvulla) musiikista. Kirjastostani kirjastonhoitaja ei löytänyt mitään vastaavaa tietoa, voitko auttaa, mistä löytyisi??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Gotiikan aikaan sijoittuvasta musiikista ei olekaan kovin helppo löytää yleistajuista kirjallista aineistoa suomen- tai ruotsinkielisenä. Ensinnäkin "goottilainen musiikki" on hieman kiistanalainen käsite ja joudutkin lähestymään aihettasi myös käsitteiden "keskiaikainen musiikki", "gregoriaaninen kirkkolaulu", "motetti" ja "conductus" kautta.

Kouluesitelmääsi varten kannattaa hakeutua sellaiseen kirjastoon, jossa on käytettävissä vaikka seuraavia hakuteoksia: 1)Otavan iso musiikkitietosanakirja, 2) Musiklexikon del 2 tai 3)Sohlmans Musiklexikon. Ensimmäisestä kannattaa katsoa hakusanat "conductus" ja "motetti". Musiklexikonin toisessa osassa on katsaus musiikinhistoriaan "Musik genom tiderna" ja siitä erityisesti "Parisskolan". Kolmannesta kannattaa katsoa hakusanat "conductus" ja "gregorians sång".

Netissä on suomenkieliset peruskoulujen oppimateriaaliksi tarkoitetut keskiajan ja renessanssin musiikkia käsittelevät sivut osoitteessa http://www.yle.fi/koulukanava/www/taideain/musiikki/klassinen/index.htm Niiden avulla pääset alkuun. Ruotsinkielisiä musiikinhistoriaa käsitteleviä sivuja voit koettaa löytää Ruotsin "Kulturnät" -linkkilistalta http://www.kultur.nu/Musik/Klassisk_musik/.

Cd-levyjen tekstiliitteistä voi myös löytyä tietoa, tosin pääasiassa muilla kielillä kuin suomi tai ruotsi.