Teen juttua kielikahvila-toiminnasta. Kysynkin, milloin tällainen toiminta on saanut alkunsa, ja missä kaupungeissa toimintaa on? Löysin Googlen avulla…

Kysytty

Hei

Teen juttua kielikahvila-toiminnasta. Kysynkin, milloin tällainen toiminta on saanut alkunsa, ja missä kaupungeissa toimintaa on? Löysin Googlen avulla saamenkielisen kielikahvilan Rovaniemen kirjastosta. Onko vielä pohjoisempaa kielikahvilaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston informaatikko Riitta Hämäläinen kertoi, että kirjastojen kielikahvilatoiminta Suomessa alkoi vuonna 2009. Ensimmäisiä kaupunginkirjastoja olivat Helsingin ja Hämeenlinnan kaupunginkirjastot. Helsingissä toiminta alkoi, kun tulevan keskustakirjaston uusia palveluja miettinyt työryhmä alkoi kehitellä ajatusta Tukholmassa jo toimivien kielikahviloiden innoittamana.

Helsingissä ensimmäiset kielikahvilat aloittivat Pasilan ja Itäkeskuksen kirjastoissa huhtikuussa 2009. Pasilassa aloitettiin Suoman nimipäivänä 8.4. Tästä kielikahvila sai nimekseen Kielikahvila Suoma. Nykyään Pasilan kirjastossa toimii Suoman lisäksi vapaaehtoisvoimin toimiva kielikahvila Ekstra.

Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastoissa kielikahvila toimii tällä hetkellä Espoossa viidessä, Helsingissä yhdessätoista ja Vantaalla kahdessa kirjastossa. Nykyään kirjastoissa on myös muiden kuin suomen kielen kielikahviloita. Tietoa Helmet-kirjastojen kielikahviloista alla olevan linkin kautta:

http://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Tapahtumat?es=26.10.201…

Muualla Suomessa kielikahviloita on ainakin näissä kunnissa: Porvoo, Kaarina, Oulu, Lappajärvi, Punkalaidun, Hämeenlinna, Kouvola, Lappeenranta, Tornio, Joensuu (aloittamassa), Kaarina, Tampere.

Joissakin kunnissa toiminta lähtee kirjastosta, mutta monissa kielikahvilaa pyörittää vapaaehtoisjärjestö.