Tätini (s. 1931) tapailee talvilaulua, jossa hänen muistinsa mukaan lauletaan "lunta, lunta vaan, hanget syvät peittää maan". Mikä laulu voisi olla kyseessä ja…

Kysytty

Tätini (s. 1931) tapailee talvilaulua, jossa hänen muistinsa mukaan lauletaan "lunta, lunta vaan, hanget syvät peittää maan". Mikä laulu voisi olla kyseessä ja mistä sen (sanat ja nuotit) voisi löytää?

Vastaus

Vastattu

Tätinne tapailema laulu on Yrjö Veijolan tekstiin sävelletty Talvilaulu. Laulusta näyttää olevan olemassa useita eri versioita: sen ovat säveltäneet ainakin R. Raala, Väinö Haapalainen ja Lauri Parviainen; tekstistäkin löytyy kaksi toisistaan poikkeavaa varianttia. Säkeen "hanget syvät peittää maan" (kursiivi lisätty) perusteella etsitty versio on Väinö Haapalaisen sävellys, joka sisältyy esimerkiksi Wilho Siukosen Laulukirjan vuonna 1931 ilmestyneeseen toiseen painokseen. Haapalaisen Talvilaulu käyttää tekstivarianttia, jonka ensimmäinen säkeistö kuuluu seuraavasti: "Lunta, lunta, lunta vaan, / hanget syvät peittää maan, / kukat kuihtui, kuoli jo, / kaunis niill' on kalmisto." Raalan ja Parviaisen ensisäkeistö on tällainen: "Lunta, lunta, lunta vaan! / Hanget kylmät kattaa maan, / kattaa laaksot, kukkulat, kattaa korvet vihannat."

Lähteet:
Wilho Siukonen, Laulukirja
R. Raala, Laululeivonen : kokoelma yksiäänisiä koululauluja
Lauri Parviainen (toim.), Pienten lauluja