Tarvitsisin hyviä lähdeteoksia liittyen naisten sotaponniteluihin Jatkosodassa 1941-1944, erityisesti sotateollisuudessa. Kirjat voivat olla niin tutkimuksia…

Kysytty

Hei,

Tarvitsisin hyviä lähdeteoksia liittyen naisten sotaponniteluihin Jatkosodassa 1941-1944, erityisesti sotateollisuudessa. Kirjat voivat olla niin tutkimuksia kuin kaunokirjallisuuttakin.

Onko olemassa mitään kattavaa "sanakirjaa" Pohjanmaalaisesta murteesta viime vuosisadan alkupuolelta sota-aikaan?

Tuhannet kiitokset kaikesta mahdollisesta avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun yleisten kirjastojen Helmet-tietokannasta osoitteessa www.helmet.fi löytyy asiasanoilla naiset jatkosota lähes 40 viitettä, sekä tieto- että kaunokirjallisuutta. Haun voi tehdä niin, että Helmet-etusivulla klikataan kohtaa Tarkenna hakua, ja avautuvalla sivulla kirjoitetaan hakulaatikkoon peräkkäin hakusanat naiset jatkosota. Hakulaatikon alapuolella olevista valikoista haun voi rajata aineistolajin ja kielen mukaan. Tässä muutamia esimerkkejä hakutuloksista: romaanit Kähkönen, Sirpa: Lakanasiivet; Hietamies, Laila: Siellä jossain; Virtanen, Irja: Kenttäharmaita naisia. Tietokirjallisuutta: Veijalainen, Anna-Liisa: Nainen rintamalla: sota sotilaskotisisaren silmin; Kuvia ja kertomuksia sieltä jostakin: rintamanaiset muistelevat; Kotirintama: Sotavuosien Suomi 1939-1945 naisten ja lasten silmin; Työtytöt: naisten vapaaehtoinen työpalvelu 1941-1945. Kirjastojen asiakastyöasemilla on käytettävissä kotimaiset lehtitietokannat Aleksi ja Arto, joista voi etsiä lehtiartikkeleita aiheesta.

Helmet-tietokannasta löytyy muutama laajempi murresanakirja, jossa on mukana myös pohjalaismurteet, esim. teos Elähän hötkyile: suomea suupielestä toiseen sekä Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisema Suomen murteiden sanakirja. Lisäksi Helmet-kirjastoissa on lainattavana useita pohjalaismurteilla kirjoitettuja teoksia, jotka löytyvät tietokannasta asiasanahaulla kirjoittamalla hakusanaksi pohjalaismurteet.