Tarvitsisin apua koskien musiikkitallenteiden hankki- mista kirjastoonne. Lähdekirjallisuutta ei aiheesta löydy. Nyt käynnissä olevalla opintojaksolla…

Kysytty

Tarvitsisin apua koskien musiikkitallenteiden hankki-
mista kirjastoonne. Lähdekirjallisuutta ei aiheesta löydy.
Nyt käynnissä olevalla opintojaksolla käsitellään kirjastoaineiston
kustannustoimintaa, tuotantoa ja jakelua.

Kysymys koskee siis musiikin kauppiaita ja kuuluu, mistä kannattaa
1990-luvulla mitäkin musiikkitallenteita ostaa?

Olisin todella kiitollinen lyhyestäkin vastauksestasi.

Hyvää kevään alkua!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseesi on hankala antaa mitään yleispätevää vastausta, sillä jokainen kunta/kaupunki/kirjasto hankkii aineistonsa hyvin yksilöidysti. Yleisin käytetty hankintakanava lienee KIPAn Aksentti, ja sen lisäksi käytetään paikallisia musiikkiliikkeitä. Jos aineistoa hankitaan keskitetysti jostain liikkeestä (ostosopimukset), alennukset saattavat olla varsin tuntuvat. Kaikkea ei kuitenkaan voi hankkia keskitetysti: laadukas ja monipuolinen kokoelma vaatii myös erikoisliikkeiden käyttöä.

Helsingin kaupunginkirjastossa jokainen toimipiste valitsee oman musiikkiaineistonsa tarpeittensa ja käytettävissä olevien resurssiensa mukaisesti. Hankintakanavina käytetään KIPAn Aksenttia, hankinta- ja luettelointiosaston kokoamia listoja sekä alan erikoisliikkeitä. Aksentin tilaukset kulkevat muiden listojen tavoin hankintaosaston kautta, liikkeissä käy kukin kirjasto itse pomimassa haluamansa aineiston. Nettikauppojen käytöstä ei ainakaan pääkirjastossa ole kokemusta, niitähän kehutaan edullisiksi.

Pienempien kuntien kirjastoilla saattaisi olla tarjottavanaan konkreettisempia lukuja ja määriä kysymykseesi. Jos haluat vielä tarkennuksia, ota yhteyttä pääkirjaston musiikkiosaston osastonjohtajaan Riitta Aalto-Koistiseen (riitta.aalto-koistinen@lib.hel.fi).