Tarvitsisin aineistoa päättötyötä varten ja aiheena olisi sellainen ilmeisesti oikein erillisenä ammattiryhmänä toimineet hiuskorujen tekijät..Tai haluaisin…

Kysytty

Tarvitsisin aineistoa päättötyötä varten ja aiheena olisi sellainen ilmeisesti oikein erillisenä ammattiryhmänä toimineet hiuskorujen tekijät..Tai haluaisin edes jotain tietoa aiheeseen liittyen..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pelkästään hiuskorujen tekijöistä ammattiryhmänä en löytänyt kirjallisuutta Kouvolan kaupunginkirjastosta. Löytyi kuitenkin yksi - tosin englanninkielinen - kirja joka esittelee 1800- ja 1900-lukujen koruntekijöitä: The master jewelers. Luokka 76.4. Kirja on lainattavissa.
Sen sijaan on runsaasti kirjallisuutta (useita englanninkielisiä) hiuksista/kampauksista sekä koruista. Jotkut näistä korukirjoista mainitsevat myös korujen tekijöiden nimet tai annetaan jotain tietoa korujen valmistajista. Tässä joitain lainattavissa olevia suomenkielisiä kirjoja :

Skolnikov, S.P. Historialliset päähineet, kampaukset, korut
(luokka 90.21)
Aarrekammio: valtakunnan regaalit ja aarteet (luokka 76.4)
Vainio-Korhonen, Kirsti: Kultaa ja hopeaa mestarien työkirjoissa (luokka 76.409)
Syromjatnikova, Irina: Kampausten historia (luokka 90.2107)

Useita englanninkielisiä, tässä yksi:
Black, J. Anderson: A history of jewels (luokka 76.4)

Runsaasti koruihin liittyvää tietoa ja linkkejä löytyy Victoria and Albert Museumin nettisivulta:
http://www.vam.ac.uk/collections/fashion/jewel_archive/index.html