Tarvitsen tietoa jätevedessä olevien raskasmetallien flokkuloinnista. Asiasanoina voisi käyttää flokkulointi, saostus, jätevesi, raskasmetallien poisto jne..

Kysytty

Tarvitsen tietoa jätevedessä olevien raskasmetallien flokkuloinnista.
Asiasanoina voisi käyttää flokkulointi, saostus, jätevesi, raskasmetallien poisto jne..

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsiskelin ehdottamillasi hakusanoilla ja monilla eri
yhdistelmillä Oulun kaupunginkirjaston aineistotietokannan
lisäksi LINDAsta (Suomen yliopistokirjastojen yhteisluettelo)
sekä kotimaisista lehtiartikkelitietokannoista ALEKSI ja ARTO.
Hakutermillä flokkulointi löysin vain pari viitettä: Harjula,
Veikko: Flokkulointitutkimuksia Kemin kromimalmilla (Diplomityö,
Oulun yliopisto, 1980) ja Rautjärvi, Heli & Pöllänen, Eine:
Raskasmetallien erottaminen jätevesistä elektroflokkuloinnilla
ja magneettisella erotuksella.(Report/University of Oulu Process
Engineering; 223, 1998). Hyötyä voi olla myös julkaisusta:
Rautjärvi, Heli & Pöllänen, Eine: Raskasmetallit ja niiden
erotus jätevesistä : kirjallisuuskatsaus.(Report/University of
Oulu, Department of Process Engineering; 222, 1998). Jätevesi
hakuterminä on niin yleinen, että sillä löytyy viitteitä
muutamasta sadasta yli tuhanteen. Yhdistelmällä jätevesi ja
puhdistaminen tai käsittely viitteitä tulee vähimmilläänkin
lähes sata, samoin raskasmetalli-asiasanalla. Saostuskin antaa
20-40 viitettä. Kehottaisinkin selailemaan esim. Oulun yliopiston
kirjaston aineistoluetteloa ja siihen pääset osoitteesta:
www.kirjasto.oulu.fi/tietokannat/. Kannattaa kokeilla esim.
hakuyhdistelmiä jäteve* ja puhdist* ; jäteve* ja käsittel* ;
jäteve* ja raskasmetal*. Jos sopiva julkaisu löytyy, voit
kaukolainata sen lähimmän kirjaston kautta.
Lehtiartikkelitietokantoja voit käyttää kirjastossa paikan
päällä. Yliopiston kirjastossa on käytössä myös ulkomaisia
tietokantoja.