Tarvitsen noppapelissä luvun yksi. Minulla on kaksi noppaa. Kuinka paljon todennäköisempää on, että saan luvun yksi kahdella nopalla kuin yhdellä nopalla?…

Kysytty

Tarvitsen noppapelissä luvun yksi. Minulla on kaksi noppaa. Kuinka paljon todennäköisempää on, että saan luvun yksi kahdella nopalla kuin yhdellä nopalla? Mihin laskukaavaan vastauksen voi perustaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhtä noppaa heitettäessä ykkösen todennäköisyys on 1/6​.

Yhdellä nopalla todennäköisyys sille, että tulee ykkönen on siis: 1/6 ≈ 0,17 ≈ 17%

Kahta noppaa heitettäessä todennäköisyys sille, että yksi kahdesta on ykkönen (eli 1. TAI 2. on ykkönen) on: 1/6+1/6 = 2/6 = 1/3 ≈ 0,33 ≈ 33%

Jos sinulla olisi kolme noppaa, ja tarvitsisit vähintään yhden ykkösen (eli 1. TAI 2. TAI 3. on ykkönen) tällöin: 1/6+1/6+1/6 = 3/6 = 1/2 = 0,5 = 50%

Eli kun tapaukset ovat erilliset, on laskentakaava tämänlainen:

                    𝑃(𝐴 𝑡𝑎𝑖 𝐵) = 𝑃(𝐴) + 𝑃(𝐵), jos tapaukset eivät riipu toisistaan.

Lähde:
https://peda.net/kotka/perusopetus/kotkansaaren-koulu/kt/oppiaineet/matematiikka/jrl/9-luokka/4tjt/todenn%C3%A4k%C3%B6isyys

http://nettinuotta.com/opetus/Todenn%C3%A4k%C3%B6isyys.pdf