Asiakkaamme haluaa selvittää tietokantoja, joista löytyisi tietoa lasiaisen tukirakenteen irtoamisesta verkkokalvon pinnasta. Lääketieteelliset kirjat hän on…

Kysytty

Asiakkaamme haluaa selvittää tietokantoja, joista löytyisi tietoa lasiaisen tukirakenteen irtoamisesta verkkokalvon pinnasta. Lääketieteelliset kirjat hän on tutkinut ja ilmeisesti saanut lääkäriltäkin tyhjentäviä tietoja asiasta, mutta hän haluaa nyt jotain artikkeleita asiasta.
Meillä on tutkittu niin Aleksit, kuin Katit, Lindat, Mandat ja muut tyttöset. Auttaisiko joku, onko aiheesta esim. jotain tieteellistä tutkimusta tai jotain lehtiartikkelia. Hän haluaa tietokantoja tietoonsa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erinomainen lähtökohta lääketieteellisiin tietokantoihin on Terveystieteiden keskuskirjasto Terkko. Useimmat tietokannat ovat käytettävissä maksutta Internetin välityksellä osoitteessa http://www.terkko.helsinki.fi/ Puhelin (vaihde): (09) 1911, asiakaspalvelu (09) 191 26643 (aukioloaikoina)
Telefaksi: (09) 2410385, (09) 19126652 Sähköposti: Terkko-info@helsinki.fi

Medicin viitelista asiasanalla verkkokal*
Tekijä: Tommila, P, Immonen, I Otsikko: Verkkokalvon keskeisen alueen reikä - uusi silmäsairaus lasiaiskirurgisen hoidon piiriin Lähde: Suomen lääkärilehti - Finlands läkartidning 1999 : 16 vol.54 ss.2117-2121 Asiasana: RETINAL PERFORATIONS SURGERY* THERAPY* VITRECTOMY

Tekijä: Paakkala, AM Otsikko: Verkkokalvon keskeisen osan ikärappeutuma Lähde: Suomen lääkärilehti - Finlands läkartidning 1998 : 30 vol. 53 ss. 3375-3378 Asiasana: MACULAR DEGENERATION NEOVASCULARIZATION,PATHOLOGIC ANTIOXIDANTS AGING

ekijä: Voke, J Otsikko: Signaaleita verkkokalvolla Lähde: Uusi optikko 1998 : 3 vol. 41 ss. 10-12, 28 Asiasana: RETINA SIGNAL TRANSDUCTION

Tekijä: Immonen, I Otsikko: Voiko verkkokalvon ikärappeumaa hoitaa? Lähde: Duodecim 1995 : 12 vol. 111 ss. 1083-1085 Asiasana: MACULAR DEGENERATION THERAPY* AGED*NEOVASCULARIZATION, PATHOLOGIC

Tekijä: Laatikainen, L et al. Otsikko: Keskosen verkkokalvosairauden seuranta ja hoito Lähde: duodecim 1995 : 11 vol. 111 ss. 1021-1025 Asiasana: RETINOPATHY OF PREMATURITY LASER SURGERY CRYOTHERAPY INFANT, PREMATURE

Tekijä: Kivelä, T Otsikko: Leikkaus auttaa, jos verkkokalvo irtoaa Lähde: Hyvä terveys 1995 : 3 vol. 10 ss. 46-49 Asiasana: RETINAL DETACHMENT THERAPY* SURGERY* MYOPIA VITREOUS BODY LASER SURGERY DIABETES MELLITUS CICATRIX, HYPERTROPHIC

Medicin viitteiden asiasanoitusta kannattaa käyttää hyväkseen jatkohaussa, jos asiakkaalle käyvät myös englanninkieliset viitteet. Medline-tietokannasta löytyy noin 1400 viitettä asiasanalla retina, joten aihetta kannattaa rajata. Rajausta helpottaa, jos voi määritellä miksi lasiaisen tukirakenne irtoaa verkkokalvolta, onko kyseessä esim. diabeteksen aiheuttama muutos tai vaikkapa ikärappeuma.

Terkossa on käytössä myös mm. Vertex-palvelu, joka on lääketieteen integroitu tietopalvelu, jossa yhdistyvät viitetietokannat ja kokotekstin sisältävät elektroniset lehdet. Palvelun avulla on mahdollista käyttää mm. Medline ja CINAHL-tietokantoja ja Ovid Biomedical, Mental ja Nursing Collection -kokotekstilehtiä.