Kaipaisin tietoa Sturmin konoidista. Liittyy optiikkaan sfäärissylinterilinsseihin - kuvautumiseen.

Kysytty

Kaipaisin tietoa Sturmin konoidista. Liittyy optiikkaan sfäärissylinterilinsseihin - kuvautumiseen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yritin etsiä tietoa Sturmin konoidista eri tietokannoistamme: Helmet, Helka, Linda ja Medic, mutta tuloksetta. Google-hakukoneella löytyi suomenkielisiltä sivuilta vain sivu "VALTAKUNNALLINEN ERIKOISLÄÄKÄRIKUULUSTELU Kysymykset 2000 - SILMÄTAUDIT", josta sain vihiä, että aihe liittynee silmätauteihin.

Etsin vielä lehtiartikkelitietoja Arto- ja PubMed-tietokannoista.

Lääketieteellisestä PubMed:istä löytyivät seuraavat 5 artikkeliviitettä hakulausekkeella "the conoid of sturm" (suomenkielistä aineistoa en valitettavasti löytänyt hakulausekkeella "sturmin konoidi"):

Koch DD.: Revisiting the conoid of sturm.
Lehdessä J Cataract Refract Surg. 2006 Jul;32(7):1071-2.

Novis C.: Astigmatism and toric intraocular lenses.
Curr Opin Ophthalmol. 2000 Feb;11(1):47-50.

Enoch JM, Lakshminarayanan V, Kono M, Shih P, Strata E.:
Refractive astigmatism acts predominantly as a source of high spatial frequency image distortion: the associated lineal distortions can be overcome by using a low pass spatial filter!
Int Ophthalmol. 1998-1999;22(3):181-2.

Sergienko NM, Aliev GD.: Correcting astigmatism.
Optom Vis Sci. 1989 Mar;66(3):167-9.

Smart FP.: Mathematical Observations on Jackson's Cross-Cylinder in Relation to the Conoid of Sturm.
Trans Am Ophthalmol Soc. 1935;33:545-59.

Tässä vielä linkki haun tuloslistalle:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=PubMed .

Aiheen spesifisyyden takia suosittelen vielä kääntymään Terveystieteiden keskuskirjaston tiedonhakupalveluiden puoleen. Myös näitä lehtiartikkeleita kannattaa etsiä sieltä. Kirjaston yhteystiedot ovat:

Haartmaninkatu 4
avoinna: ma-pe 8.30-19, la 10-16
puh. Puh (09) 191 26643