Onko totta että jopa lottovoiton todennäköisyys on suuri verrattuna todennäköisyyteen että sekoitat korttipakan kahdesti samaan järjestykseen peräkkäin?…

Kysytty

Onko totta että jopa lottovoiton todennäköisyys on suuri verrattuna todennäköisyyteen että sekoitat korttipakan kahdesti samaan järjestykseen peräkkäin? Eurojackpotissa on 95 344 200 rivivaihtoehtoa. Kuinka monessa eri järjestyksessä korttipakka voi olla? Jos korttipakka sekoitettaisiin tästä hetkestä lähtien joka sekunti ja joka kerralla tulisi uusi eri järjestys niin kauanko kestäisi ennen kuin kaikki korttipakan mahdolliset järjestykset olisi sekoitettu?

Vastaus

Vastattu

Korttipakka voidaan sekoittaa eri järjestyksiin 52! eri tavalla eli tuloksena 8,066∙1067  https://www.geogebra.org/m/ZdskT6a4

(Lausutaan 52. kertoma ja tarkoittaa laskettavan luvun ja kaikkien sitä pienempien positiivisten kokonaislukujen tuloa.  Esimerkiksi luvun 5 kertoma on 5 * 4 * 3 * 2 * 1 = 120)

https://www.taskulaskuri.fi/matematiikka/kertomalaskuri/

Jo tuo korttien erilaisia järjestyksiä koskeva luku meni hieman yli ymmärryksen, joten en uskalla ryhtyä laskemaan aikamääriä. Voisit kysyä sitä Suomen akatemian Facebook-sivustolla Kysy tieteestä.