Kysyisin että jos jättäisi saman rivin joka viikko joka vuosi niin kauanko todennäköisyyksien mukaan olisi pelattava ennen kuin päävoitto varmasti osuisi?

Kysytty

Lottovoitto tulee kohdalle täysin sattumanvaraisesti ja myös numerot tulevat satunnaisesti. Jos tarpeeksi kauan aikaa kuluisi niin huomattaisiin että kaikki numerot tulevat suunnilleen yhtä usein vaikka tällä hetkellä jotkut numerot näyttäisivät todennäköisemmiltä. Voidaan siis kuvitella että jos henkilö jättäisi saman lottorivin joka viikko ja eläisi loputtomiin niin jossakin vaiheessa sattuma väkisinkin antaisi jättipotin hänelle. Kysyisin että jos jättäisi saman rivin joka viikko joka vuosi niin kauanko todennäköisyyksien mukaan olisi pelattava ennen kuin päävoitto varmasti osuisi? Olisiko todennäköisyys ja aika sama jos rivi olisi joka viikko eri?

Vastaus

Vastattu

Tuo on looginen, muttei aivan oikea oletus. Veikkaus on tutkinut lottoarvontojaan ja huomannut, että jotkut numerot ovat "onnekkaampia" kuin toiset. Siksi samankaan rivin pelaamien ei välttämättä tuo varmaa lottovoittoa. https://www.veikkaus.fi/fi/yritys#!/article/tiedotteet/2015/20150312-selma-potti-ja-pelatut-numerot Samaa tukee myös omakohtainen kokemus parinkymmenen vuoden ajalta.

Iltalehden sivuilta löytyy mielenkiintoinen ohjelma, joka kertoo nenneiden tilastojen perusteella, olisiko lempirivisi ikinä voittanut lotossa. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201805312200983246

Lisäksi veikkaus on laatinut myös rationalisen ihmisen pelistrategian: Pelaa kuin eläin. https://www.veikkaus.fi/fi/yritys#!/article/tiedotteet/pelit/2017/06-kesakuu/15-nain-rationaalinen-ihminen-pelaa-lottoa

Ylen uutiset on löytänyt varman tavan voitaa pääpotti: "Lottopotin voittamisen todennäköisyys on aina yhden suhde noin 15 miljoonaan. Jos siis yhdellä lottokierroksella täyttäisi yli 15 miljoonaa riviä ja jokaisessa rivissä olisi eri numerosarja, lottovoitto olisi taattu. Seitsemän miljoonan potista jäisi voittaja tosin aika paljon miinukselle." https://yle.fi/uutiset/3-6904759

1 ääntä

Kommentit

Kysymyksen asettelussa hämää yhdistelmä "todennäköisyys" ja "varmasti". Koska kyse on todennäköisyydestä, niin varmuutta ei ole olemassakaan, ei vaikka ikuisesti veikkaisi. On vain todennäköisyys että EHKÄ jossain vaiheessa osuisi.