Tarvitsen lasten runoa onnittelukorttiin. Mahdollisesti Kirsi Kunnaksen runo tai muu suomenkielinen tekijä. Runo on melko pitkä ja siinä on alkusointuja,…

Kysytty

Hei tarvitsen lasten runoa onnittelukorttiin. Mahdollisesti Kirsi Kunnaksen runo tai muu suomenkielinen tekijä. Runo on melko pitkä ja siinä on alkusointuja, muistelisin ehkä 4-6 säkeistöä. Runossa leikitellään sanojen kirjainmuunnoksilla, kuten kirahvi karahvi, kihveli kahveli. Runossa mainitaan myös puhveli tai vesipuhveli. Olisiko tietoa kenen runo ja minkä niminen?

Vastaus

Vastattu

Nytpä täytyy valitellen todeta, etten annettujen vihjeiden perusteella onnistunut kaivatunlaista runoa jäljittämään. Kysymyksen epäily Kirsi Kunnaksesta osuu kyllä oikeaan siinä, että hänen tuotannostaan löytyvät sekä "kirahvi karahvi" että alkusointuinen vesipuhveli. Ongelmana vain on se, etteivät ne ole peräisin samasta runosta - eivätkä edes samasta kirjasta: kirahvi Karahvi Kerafiini tavataan kirjassa Hassut aakkoset, "Vesipuhveli velimuhveli" Tiitiäisen pippurimylly -kokoelman runossa Kylpyläelämää. "Kihveli kahvelia" en ikävä kyllä kyennyt paikantamaan lainkaan.

Olisikohan kenties kuitenkin mahdollista, että etsitty melko pitkä runo olisi aakkosten kirjaimet yksitellen läpikäyvä Hassut aakkoset kokonaisuudessaan? Eri lähteestä peräisin oleva vesipuhveliruno on eittämättömän samankaltaisuutensa vuoksi hyvinkin saattanut sekaantua sotkemaan mielikuvia siitä.

0 ääntä

Kommentit

Runo on kirjassa Ystäväni metsänväki, ja sen nimi on Mitä kissa kuvitteli.
Hykerryttävän ihana.

Tämä vastaus on myöhässä, mutta ehkä joku nappaa kiinni. Kaarina Helakisan runossa: "Mitä kissa kuvitteli" .on juuri tuo kirahvi-karahvi pihveli-kihveli jne. Kirja Ystäväni metsänväki, kuvitus Mirko Hanak. Ilm. v.1975.