Otsikko
Tarvitsen kirjallisuutta koskien kirjallisuuden opettamista peruskoulussa ja lukemisen innostamisesta.

Kysytty

Tarvitsen kirjallisuutta koskien kirjallisuuden opettamista peruskoulussa ja lukemisen innostamisesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seinäjoen kaupungnkirjaston sivuilla on tietopaketti kirjavinkkauksesta, http://www.seinajoki.fi/kirjasto/kirjavinkkaus.html .

Tässä lisäksi kirjoja aiheesta:
Pirkko Saarinen ja Mikko Korkiakangas:
IHANAA VAI PITKÄVETEISTÄ :
Lukeminen nuorten harrastuksena
Mitä nuorten lukemisharrastukselle kuuluu? Mitä kirjatoukat etsivät kirjoista, ja miksi lukeminen toisia pitkästyttää? Onko lukeminen vain ajanvietettä vai auttavatko kirjat hallitsemaan erilaisia elämäntilanteita? Miten yksilön ominaisuudet ja toisaalta koti, päiväkoti ja koulu vaikuttavat lukemisharrastuksen syntyyn? Mitä olisi tehtävissä nuorten lukemisharrastusten hyväksi?

Marja-Leena Mäkelä:
KIRJAVINKKARIKIRJA
Kirjavinkkarikirja kertoo bokpratista eli kirjavinkkauksesta, kirjojen esittelemisestä kuulijoille, olivatpa nämä sitten lapsia tai aikuisia niin, että heissä herää tunne: tämä kirja täytyy lukea.

Lehtiartikkeleita:
Aleksi-artikkelitietokannasta löytyi mm. seuraavia artikkeleita hakusanoilla "kirjallisuus ja opetus"

Sinko, Pirjo
Peruskouluissa pitää lisätä kirjallisuuden tuntimäärää (Vieraskynä)
Sanomalehti Helsingin sanomat (HS)
Päiväys 2000-06-09

Leino, Pirkko
Totinen paikka
Aikakauslehti Virittäjä
ISSN 0042-6806
Vu/vsk/nro/s 2000 ; (104) ; 2 ; 271-275
Saavatko luokanopettajat opettajankoulutuksessa riittävät valmiudet äidinkielen ja kirjallisuuden opettamiseen peruskoulussa?

Mitä minä lukisin - ja miksi? Ruuska, Helena Suomen kuvalehti 1999, nro 3, sivu 56-59

Luokasta lukevien yhteisö : kirjallisuuden opetuksesta ala-asteella Linna, Helena Virke 1998, nro 4, sivu 8-12