Otsikko
Tarkoitetaanko sekundaarisilla sukupuoliominaisuuksilla vain sellaisia sukupuoliominaisuuksia, jotka eivät liity lisääntymiseen (kuten miehen runsaampi…

Kysytty

Tarkoitetaanko sekundaarisilla sukupuoliominaisuuksilla vain sellaisia sukupuoliominaisuuksia, jotka eivät liity lisääntymiseen (kuten miehen runsaampi karvoitus)? Vai ovatko sekundaarisia sukupuoliominaisuuksia nekin sukupuolielinten ulkopuoliset sukupuolierot, jotka liittyvät lisääntymiseen, kuten naisen rinnat?

Vastaus

Vastattu

Biologian sanakirjan mukaan primaarisia sukupuoliominaisuuksia ovat vain sukupuolielimet sukupuolirauhasineen. Sekundaarisia eli toissijaisia sukupuoliominaisuuksia ovat "kaikki muut sukupuolia erottavat ominaisuudet, kuten erot ruumiin rakenteessa ja koossa, lihasmassassa, karvoituksessa, höyhenyksessä, maitorauhasissa, äänessä, käyttäytymisessä jne."

Lähde: Biologian sanakirja (2001) s. 681