Onko boikotoinnilla todettu olevan mitään vaikutusta asioihin täällä Suomessa? Esim tietyn tuotteen tai vaikka tietyn kaupan boikotointi, siis tehtynä sen…

Kysytty

Onko boikotoinnilla todettu olevan mitään vaikutusta asioihin täällä Suomessa?
Esim tietyn tuotteen tai vaikka tietyn kaupan boikotointi, siis tehtynä sen jälkeen kun asianomaisiin on yritetty ensin ottaa yhteyttä/selvittää asiaa...

Vastaus

Vastattu

Hei!

Kyllähän boikotointi usein vaikuttaa, jos sen kohde tietää boikotoinnista. Esimerkkinä voi antaa vegaanit, jotka boikotoivat kaikkea eläinperäistä. Nykyään on sitten kauppoihin tullut runsaasti heille suunnattuja elintarvikkeita, ja eläinten tuotantomäärät ovat hyvin hitaasti laskeneet. Vaikea nähdä miten boikotoinnin vaikutus olisi erilaista meillä Suomessa kuin muualla. Mitä pienempi firma, sitä enemmän sitä haittaa rahavirran tyrehtyminen mistä tahansa syystä. Esimerkiksi Animalian turkiton kauppa- ja kosmetiikkalistaukset ovat vaikuttaneet boikotoinnin kautta suomalaistenkin yritysten tuotevalikoimiin, esim. Marimekko on irtisanoutunut kaikesta yhteistyöstä turkisalan kanssa. Boikotit kuitenkin saattavat  vaikuttaa todella hitaasti, vuosikausien päästä vasta.

https://eetti.fi/2017/12/08/blog-boikotillako-vaatefirmat-vastuuseen/

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001282573.html

https://yle.fi/uutiset/3-5592235

1 ääntä

Kommentit

Mieleen tulee Turun sinappi, jonka valmistus siirtyi pois Turusta ja Suomesta. Herätti närää. Myynti romahti ja valmistus palasi Suomeen. Markkinoita kerkisi kuitenkin vallata Auran sinappi, joka valmistettiin Suomessa.