Tarinani: Isäni veli on helsingissä talonmiehenä ja oli huomannut pahvilaatikon joka oli menossa paperinkeräykseen ja sitä kautta kierrätykseen! Pahvilootassa…

Kysytty

Tarinani: Isäni veli on helsingissä talonmiehenä ja oli huomannut pahvilaatikon joka oli menossa paperinkeräykseen ja sitä kautta kierrätykseen!

Pahvilootassa on mm Larin kyöstin, Otto Mannisen, J Siljon, aarni koutan, Arvi Kivimaan Sekä Eino Leinon Kirjoja. Kaikki on Ensimmäisiä painoksia ja jokaisessa kirjassa on Omistukirjoitus Esim Aarni Koutan Uhrileikki kirjassa lukee "Ystävälleni Taiteilija Pekka Haloselle sekä hänen perheelleen" Tekijä.. Leinon kirjoissa lukee Sakari Halonen. Einolta on Ajan Aalloilta, Bellrophon, Tarina Suuresta Tammesta Sekä Ahven Ja Kultakalat.

Lisäksi pahvilaatikossa oli Pro Finlandia "teos" vuodelta 1899 valtiopäämiesten allekirjoituksilla joka on osoitettu nicolas II:lle

lisäksi on Mannerheimin signeeraama kuolin ilmoitus rintamalta Jossa ilmoitetaan Olli Sakari Halosen kuolemasta 9.8.1941

Kysymys kuuluu.

Minkälainen hinta oli menossa paperitehtaalle???

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä noilla teoksilla rahallista arvoa on. Tarkkaan arvoja on toki vaikea sanoa, koska arvo riippuu kirjan kunnosta ja viime kädessä siitä, kuinka paljon joku on kirjoista valmis maksamaan. Jotakin voisi silti koettaa sanoa kirjojen arvosta.

”Vanhan kirjallisuuden hintaopas” (osa 2; Suomen antikvaariset kirjakauppiaat, 2010) listaa useita Larin-Kyöstin teoksia, joiden arvoksi annetaan 8–26 euroa. Kirjaan otetuille Otto Mannisen teoksille arvioidaan arvoksi 8–20 euroa. Siljon ”Maan puoleen” ja ”Selvään veteen” olisivat 9 euron arvoisia, ”Runot ja aforismit” taas 12 euroa. Koudan ”Ristin tiestä” ja ”Uhriliekistä” saatettaisiin maksaa 9 euroa. Listattujen Kivimaan kirjojen hinnat ovat 8–14 euroa. Leinon kirjoille annetaan ensipainoksina seuraavia hintoja: ”Ajan aalloilta” 25, ”Bellerophon” 9, ”Tarina suuresta tammesta ym. runoja” 21 ja ”Ahven ja kultakalat” 11 euroa. ”Pro Finlandia 1899” saattaisi tehdä myyjänsä 32 euroa rikkaammaksi. Kuolinilmoituksella voisi myös olla jotakin arvoa, jos signeeraus on todella aito eikä pelkkä kopio.

Nimikirjoitukset voivat hyvinkin nostaa myyntihintaa, jos ostaja on signeeratuista kappaleista kiinnostunut. Nimikirjoituksen vaikutusta kirjan arvoon on kuitenkin vaikea arvioida.

”Vanhan kirjallisuuden hintaopas” on koottu antikvariaattien tietojen pohjalta, ja se on ihan vain suuntaa antava apuväline. Hyvällä tuurilla kirjoista voisi saada enemmän, huonolla tuurilla taas vähemmän. Täytyy myös muistaa, että antikvariaattiin myytynä kirjoista ei luonnollisestikaan saa samaa hintaa, jolla antikvariaatti kirjoja myy. Itse myytynä menekki on usein epävarmempi, vaikka saatu hinta voikin olla parempi.

Joka tapauksessa kyllä tuolla kirjapinolla saattaisi olla useammankin sadan euron arvo, jos löytyy oikea ostaja ja jos kirjojen kunto ei ole aivan surkea. Kaikki eivät valitettavasti ymmärrä kirjojen arvoa, ja voi vain kuvitella, kuinka moni arvokirja on joutunut kierrätyspaperiksi, kun niitä ei ole kukaan osunut pelastamaan. Hienoa, ettei noiden kirjojen kohtalo ollut niin ankea.