Otsikko
Onkohan näillä löytämilläni rahoilla mitään arvoa saksan seteliraha 1922 50000 ja joku "reichsbanknote" funfsig millionen mark 1923?

Kysytty

Onkohan näillä löytämilläni rahoilla mitään arvoa saksan seteliraha 1922 50000 ja joku "reichsbanknote" funfsig millionen mark 1923?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä rahoilla on edelleen arvoa, mutta mitään keräilyharvinaisuuksia ne eivät ole. Rahan kunto vaikuttaa huomattavan paljon rahan keräilyarvoon. Huippukuntoinen raha saattaa olla jopa 100 kertaa arvokkaampi kuin kolhiintunut ja käytössä kulunut raha. Tarkan arvion rahan arvosta saat rahaliikkeistä. Rahaliikkeiden osoitteita ja puhelinnumeroita löytyy puhelinluettelosta sekä internetisä googlaamalla.

Tarkistin rahojen arvot rahaluettelosta "Standard Catalog of World Paper Money, 9th edition" ja sen mukaan kyseiset setelit ovat yleisiä. Vuoden 1922 50000 markin arvoksi annettiin kunnosta riippuen 50 sentistä 5 euroon. Vuoden 1923 50 miljoonan markan setelin arvo vaihtelee 10 sentin ja 3 euron välillä.

Lähde:

"Standard Catalog of World Paper Money, 9th edition" (Krause, 2000)

8 ääntä

Kommentit

Hei! Minulla on pöytälaatikossa saksan vanhoja seteli rahoja vuodelta 1922-1923 luettelen kaikki. 89kpl 10miljoonan setelit( eli 890miljoonan arvosta). 5000 saksan markkaa 201 kpl, ja 1000 saksanmarkkaa 101 kpl. Seteleissä lukee Reichemark. Eli vanhoja rahojja. Nämä rahat oli 50 vuotta pankkiholvissa ja isän isä toi nuo sitten laatikkoon ja huomasin kansion ja Saksan keskuspankki, huolisi ne kyllä, mutta haluan kuulla Suomalaisen asiantuntian arvion.

En ole vielä saanut kysymyksiini vastusta.