Tampereella kohistaan Leninin patsaasta, kertoi ajankohtaistoimittaja Ylen ykkösaamussa 22.6. haastatellessaan Virossa työskentelevää toimittajaa Viron…

Kysytty

Tampereella kohistaan Leninin patsaasta, kertoi ajankohtaistoimittaja Ylen ykkösaamussa 22.6. haastatellessaan Virossa työskentelevää toimittajaa Viron patsaskiistoista. Junantuoma tamperelainen ei muista nähneensä muuta kuin reliefin Hämeenpuiston seinällä... onko tai onko ollut Leninin patsaita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampereella ei ole eikä ole ilmeisesti koskaan ollutkaan Lenin-patsasta. Jari Niemelän mukaan Tampereella on neljä Lenin-aiheista muistolaattaa, joista kolme on Hämeenpuistossa Tampereen työväentalon seinässä ja neljäs Kyttälänkatu 11:n seinässä. Työväentalossa toimii myös länsimaiden ainoa Lenin-museo, joka avattiin vuonna 1946. Vuodesta 2014 lähtien se on kuulunut hallinnollisesti Työväenmuseo Werstaaseen.

Vuonna 1947 Suomi-Neuvostoliitto-Seura ja Lenin-museo suunnittelivat Lenin-Stalin patsaan pystyttämistä Lenin-museon eteen. Kaupunginvaltuusto ja -hallitus kuitenkin harasivat vastaan eikä kaupunginhallitus suostunut rahoittamaan hanketta. Hanke kuitenkin eteni ja luonnoskilpailu järjestettiin vuonna 1948. Kilpailuun saapui 12 työtä, mutta kilpailulautakunta ei löytänyt niiden joukosta selvästi parasta, joten kaksi teosta joutui jakamaan toisen sijan: Olli Waittisen "Luottamus" ja Yrjö Rosolan "Symbooli". Muutaman vuoden kuluttua tästä patsashankkeesta luovuttiin, lopulta luultavasti siksi, että Kreml ei toivonut hanketta jatkettavan. Kuitenkin vielä 1980-luvulla Leninin keskusmuseo tyrkytti neuvostovalmisteista Leninin patsasta Työväentalon edustalle, mutta Lenin-museon silloinen johtaja Paavo Jokela vastusti painostusta, joten Tampere jäi ilman Lenin-patsasta toisin kuin Kotka ja Turku.

Lähteitä:

Kiiskinen, Ari: Lenin-Stalin patsashanke (Tammerkoski, 2009 : 3, s. 12-14)

Niemelä, Jari: Tampereen patsaat ja muistolaatat (Tampere-seura, 2001)

Tampereen julkiset veistokset ja monumentit:

https://ekstrat.tampere.fi/ekstrat/taidemuseo/patsaat/teossivu.htm

Tampereen muistolaatat ja muut muistomerkit (henkilön muistolle):

https://ekstrat.tampere.fi/ekstrat/taidemuseo/muistomerkit/henkilo.html

Lenin-museo:

https://www.lenin.fi/