Tampereen Klasun eli klassillisen lukion (lyseon) ulkoseinällä on monirivinen latinankielinen teksti. Mitä siinä lukee, ja näkyykö latinaa Tampereella…

Kysytty

Tampereen Klasun eli klassillisen lukion (lyseon) ulkoseinällä on monirivinen latinankielinen teksti. Mitä siinä lukee, ja näkyykö latinaa Tampereella muuallakin jos huomaa katsoa?

Vastaus

Vastattu

Jos Instrumentarium ja muut yritysten nimet jätetään laskuista, Tampere ei ole järin latinankielisesti orientoitunut kaupunki. Tampereen klassilliseksi lyseoksi vuonna 1907 valmistuneen rakennuksen etelänpuoleisen seinän lisäksi latinaa ei Tampereella juurikaan näy. Finlaysonin teollisuusalueella sijaitsevalle Kotkankalliolle pystytetyssä muistomerkissä on paikat kahdelle muistotaululle (Aleksanteri I ja Aleksanteri II), joissa on latinankieliset tekstit. Aleksanteri I:n laatta varastettiin vuonna 1997. Varotoimenpiteenä alkuperäiset laatat otettiin talteen ja siirrettiin Tampereen museoiden kokoelmaan.

Klassillisen lukion seinän latinankielisen tekstin laati Rooman kirjallisuuden professori Fridolf Vladimir Gustafsson. Se kuuluu seuraavasti: "Fennia vos genuit, / gremio vos infima fovit. / Arboris auscultet / murmura quisque suae. / Fenni vos maneatis, / At hoc animis retinete, / Graecia quid dederit / vobis et Hesperia." ("Suomi on synnyttänyt sekä / hellien suosinut teitä. / Kuunnelkoon kukin siis sen / Kotipuun huminaa! / Suomen miehinä kulkien / aina se mielihin pankaa. / Kreikka mit antanut on / teille ja Hesperia!"

Klassillisen lyseon sisäpuolelle maalattiin toki lisää latinankielisiä iskulauseita. Sisäänkäyntiaulan seinällä on kehotus "Festina lente" ("Kiiruhda hitaaasti") ja edettäessä portaikkoon vastassa on nöyrä toivomus "Huc nihil mali intret" ("Älköön mikään paha astuko tänne sisään"). Juhlasalissa komeilee lause "Praesens imperfectum. Perfectum futurum." ("Nykyaika epätäydellistä. Tulevaisuus täydellistä.")

Lähteet:
Uolevi Itkonen, Clasu ja Tampere
Jari Niemelä, Tampereen patsaat – ja muistolaatat