Otsikko
Talvella lainasin kirjan koulun kanssa, lainasin sen oikeastaan kaverini puolesta koska hänellä ei ollut kirjastokorttia juuri silloin. Hän tarvitsi kirjan…

Kysytty

Hei!
Talvella lainasin kirjan koulun kanssa, lainasin sen oikeastaan kaverini puolesta koska hänellä ei ollut kirjastokorttia juuri silloin. Hän tarvitsi kirjan suomentunnillensa. Uusin sitten lainat ihan normaalisti ja näin, mutta nyt olen saanut myöhästymisilmoituksen ja lainasin kirjaa jo 5 kertaa. Minulla ei ole kirjaa, sillä kaverini antoi sen suomenopettajalle joka lupasi palauttaa sen kirjastoon.
Nythän on siis kesäloma joten hänellä on varmaan kirjat koulussa ja palauttaa ne kesäloman loputtua. Otin häneen yhteyttä pari viikkoa sitten mutta en ole vieläkään saanut vastausta.
Eli en tiedä ollenkaan mitä minun pitäisi tehdä, saan varmaan myöhästymismaksun vaikka kirja ei edes ole minulla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olen uusinut kirjasi ja siitä ei tule myöhästymismaksua. 60 päivän myöhästymisen jälkeen myös lasten aineisto menee perintään, eli siitä tulee jonkin verran lisäkuluja. Kirjastokortti on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön, eli kavereille ei saa lainata kirjoja, koska kortin haltija (tai lapsen huoltaja) on vastuussa kortilla tehdyistä lainoista ja siten niiden mahdollisesta katoamisesta tai myöhästymisestä. Omasta lähikirjastosta (esimerkiksi Arabianrannan kirjastosta) voi aina kysyä, jos kirjat ovat myöhässä tai on muita epäselviä asioita.

Ikävää, että kaverisi ei vastannut yhteydenottoosi!