Otsikko
Tällainen asia on jäänyt vaivaamaan mieltä. Missä on Suomen sateisin paikka ja vastaavasti, missä on Suomen kuivin eli sateettomin paikka. Tarkoitan…

Kysytty

Tällainen asia on jäänyt vaivaamaan mieltä. Missä on Suomen sateisin paikka ja vastaavasti, missä on Suomen kuivin eli sateettomin paikka. Tarkoitan keskimäärin ja pitkällä aikavälillä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmatieteen laitoksen pitkän ajan tilastoista ei ikävä kyllä löydy suoraa vastausta kysymykseen Suomen sateisimmasta ja kuivimmasta paikkakunnasta.

Suomen nykyiset ilmastotilastot on määritetty vuosien 1971-2000 säähavaintotietojen perusteella. Julkaisu Tilastoja Suomen ilmastosta 1971-2000 (Ilmatieteen laitos, 2002) luettelee keskimääräiset kuukausittaiset ilmanpaineen, ilman lämpötilan, suhteellisen kosteuden, sateen ja lumen tilastot havaintoasemittain. Suuntaa-antavaa tietoa sateisimpien ja kuivimpien alueiden sijainnista voi saada julkaisuun sisältyvästä kartasta Vuotuinen sademäärä (mm) vertailukaudella 1971-2000. Sama kartta on nähtävissä myös Ilmatieteen laitoksen verkkosivuilla (http://ilmatieteenlaitos.fi/vuositilastot), josta löytyvät keskiarvokartat myös sademäärästä ja sadepäivien lukumäärästä samaisella kaudella (http://ilmatieteenlaitos.fi/pitkan-ajan-tilastot).

Pitkän ajan säätilastoja laadittaessa 30 vuotta on katsottu riittävän pitkäksi ajanjaksoksi, jotta yksittäinen, sääoloiltaan poikkeuksellinen vuosi ei enää kovin voimakkaasti vaikuta keskiarvoon ja riittävän lyhyt, jotta sen aikana ilmasto ei vielä ehdi muuttua merkittävästi.

Kolmeakymmentä vuotta lyhyemmän ajan sääaiheisia vertailutietoja on koottu Säämestari-vertailusivustolle (http://saamestari.net/vertailu/). Säämestarin tiedot perustuvat säädataan, jonka kerääminen on aloitettu toukokuussa 2008. Tämän 81 paikkakuntaa käsittävän vertailun mukaan Suomen sateisin paikka on Mikkeli ja kuivin Pori. (Ilmatieteen laitoksella vertailuasemia on kolmisenkymmentä enemmän.)