Takavuosikymmeninä laulettiin arveluttavaa ja erikoista tuutulaulua Yrjolle. Alku/kertosäe meni jotenkin näin: Nuku, nuku pikku-Yrjö, äitis on peräkammarissa,…

Kysytty

Takavuosikymmeninä laulettiin arveluttavaa ja erikoista tuutulaulua Yrjolle. Alku/kertosäe meni jotenkin näin: Nuku, nuku pikku-Yrjö, äitis on peräkammarissa, herroja hieromassa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yksi laulun toisinto löytyi Kansanrunousarkiston J.K. Harju -kortistosta:

Älä itke Yrjö, älä pikkunen Yrjö
Isäs on kaukana savotalla
propsia kuorimassa

Älä itke Yrjö, älä pikkunen Yrjö
äitis on peräkammarissa
herroja hieromassa

Älä itke Yrjö, älä pikkunen Yrjö
siskos on rantalepikössä
kerpuja keräämässä

Älä itke Yrjö, älä pikkunen Yrjö
veljes on kansakoulussa
ärrää oppimassa

Toisinnon tiedot: - Tämän lauloi mulle eräs humalainen, ei antanu nimee, eikä edes mistä on kotoisin. Murteesta päättelen, että hän on Jyväskylän seuduilta.
Helsinki. Johan K. Harju 7321.1970. Liekkimajassa 9.2.-70.

Lauluun liittyy r-äänteen sorauttaminen, ja sitä on laulettu "Aaa tuuti lullan" säveleen.

Elokuvassa "Mullin Mallin" vuodelta 1961 laulun esittää Matti Heiskanen pikkulapsen äänellä. Suomen kansallisfilmografiassa kappale on nimellä ”Kehtolaulu Kämäräisen torpassa”.

25 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Itse muistan kun pappani lauloi tätä aina välillä, tosin ainoastaan yhtä säettä ja vähän eri tavalla:

Äläpä itke Yrjö
äitis on pirtin porstuassa
ruotuja hieromassa

Nähtävästi eri variaatioita samasta laulusta löytyy. Tiedä sitten mistä tämä on alunperin lähtenyt liikkeelle.

Speden ruljanssiriihessä (radiossa) joskus 60-luvun alkupuolella olen kuullut suht. hyvätasoinen ( äänitys ) esityksen tästä. Radiosta nauhoittamani tallenne tuhoutui vahingossa vähän myöhemmin. Liekö radion tai jonkun yksityisen hallussa tallennesiitä.