Täällä oli pohdittu sitä, mistä voi tietää, oliko Jeesus oikeasti olemassa. Muutamat tuttavapiiristäni ovat väittäneet, että Jeesusta ei ole oikeasti ollut, ja…

Kysytty

Täällä oli pohdittu sitä, mistä voi tietää, oliko Jeesus oikeasti olemassa. Muutamat tuttavapiiristäni ovat väittäneet, että Jeesusta ei ole oikeasti ollut, ja ovat sanoneet perusteeksi, että eihän se voi pitää paikkaansa, että hänet olisi haudattu ja hänen hautansa olisi ollut muutaman päivän päästä tyhjä. Itsekin joskus epäilin, että onko Jeesus oikeasti ollut olemassa, ja minulle sanottiin, että on ollut ja siitä kyllä on todisteet. Itse olen ajatellut, että tuo hauta-asia olisi kuitenkin legendaa, ja historian henkilöistähän kerrotaan legendoja. Minulle on sanottu, että Jeesuksen ristiinnaulitseminen ja sitä ennen tapahtuneet asiat ovat tapahtuneet oikeasti. Mutta olen myös kysynyt eräältä Jeesuksen olemassaolon epäilijöistä, että miten se sitten tiedetään, että Sokrates on ollut oikeasti olemassa. Hän ei sitä oikein ruvennut perustelemaan, sanoi vain, että Sokrates nyt on vähän eri asia. Onko Sokrates kuitenkin ollut aivan varmasti olemassa ja mistä se tiedetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämän palvelun aikaisempi vastaus kysymykseen "Oliko Jeesus historiallinen henkilö" https://www.kirjastot.fi/kysy/mitka-dokumentit-todistaa-etta-jeesus

Lisätietoja: https://www.kirjastot.fi/kysy/mitka-olisivat-sellaisia-kirjoja-joissam

https://yle.fi/uutiset/3-9952997

Seuraavista teoksista voisi olla apua  pohdintoihinne:

Jeesus Nasaretilainen / Paul Verhoeven, 2015

Tieteen ja uskonnon dialogi / Alister McGrath ; [käännös: Anne Leu]. 2015

Jumalharha / Richard Dawkins ; suomentanut Kimmo Pietiläinen. 2007 Toisaalta Dawkinsin näkemyksiä käsitellään Helsingin hiippakunnan sivuilla http://www.helsinginhiippakunta.evl.fi/piispa/helsingin_hiippakunnan_pi…

Johdatus uskonnonfilosofiaan / Olli-Pekka Vainio, Aku Visala, 2011

Tuntematon tekijä : Jumalan olemassaolo ja tieteellinen maailmankuva / Richard Swinburne, 1997

Kysymys "Onko Sokrates oikea historiallinen hahmo" on esitetty aikaisemminkin Kysy kirjastonhoitajalta -palvelussa  https://www.kirjastot.fi/kysy/tuottiko-sokrates-itse-mitaan-kirjallises…

http://www.iep.utm.edu/socrates/

Lisäkirjallisuutta voi etsiä esimerkiksi Oulun kaupunginkirjaston verkkokirjastosta aiheella jumalakäsitys, uskonnonfilosofia https://outi.finna.fi/

2 ääntä

Kommentit

no ei todellakaan mitää jeesusta oo ollut olemassa jos olisi ollu hänestä olisi enemmä tietoa en oo uskovainen enkä usko kumpaankaan en jeeskukseen en jumalaan koska kummastakaan ei oo titeellistä faktaa

Kyllä vain Jeesus on historiallinen henkilö. Wikipediassakin, jota en tosin pidä luotettavimpana tietolähteenä, Heikki Räisäseen (joka tosin edustaa liberaalia suuntaa )viitaten sanotaan: "historiallisuuden kiistäjän velvollisuus on esittää vaihtoehtoinen teoria siitä, miten evankeliumitraditio olisi syntynyt ilman mitään kiinnekohtaa konkreettisen henkilön elämään".
Saat vapaasti uskoa tai olla uskomatta. Minä uskon.

eli yksikin kiinnnekohta riittää, eikä kaikkea tarvitse selittää? jos siis historiallisen henkilön olemassaolo riittää kiinnekohdaksi, niin siitä ei seuraa, että joka ykistyiskohta (kuten ykösnousemus) olisi myöskin oletettava todelliseksi?

No, vastasin edellä historiallisuuteen. Voi uskoa Jeesukseen historiallisena henkilönä, mutta onko sillä merkitystä, jos ei usko myös ylösnousemukseen ja niihin muihin uskon peruskysymyksiin? Uskoa ei oteta, se annetaan vastaanottavalle. Mutta en lähde väittelemään hengellisistä asioista, eikä se ole tämän palstan tarkoituskaan.