Otsikko
Syövätkö sudet kuolleensa niin kuin kirja 'Seitsemän Veljestä' väittää?

Kysytty

Syövätkö sudet kuolleensa niin kuin kirja 'Seitsemän Veljestä' väittää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sudet ovat laumaeläimiä, joilla on tarkat reviirit. Ne merkitsevät reviirinsä rajat hajuposteilla ja puolustavat aluetta muilta lajitovereiltaan. Lauman hajuposti on vakava varoitus vieraille susille loitolla pysymisestä. Laumojen kohtaaminen voi johtaa taisteluun, häviäjän kuolemaan ja kannibalismiin. Sudet siis saattavat syödä laumojen välienselvittelyissä kuolleitten laijotovereidensa ruhoja.

On myös viitteitä siitä, että sudet saattavat nälkäänsä syödä esimerkiksi metsästäjien ansalankoihin kuolleita lajitovereitaan. Tätä käyttäytymistä on esiintynyt dokumentoidusti ainakin Alaskassa.

Lisätietoja ja lähteitä:

Pulliainen, Erkki Suomalainen susi (2019)

Artikkeli susien lajinsisäisestä väkivallasta Alaskassa