Etsin kirjaa, jonka juoni menee pähkinänkuoressa näin: Kirjan alussa kuvataan erämaaelämää suden näkökulmasta. Orvoksi jäänyt susi jää ihmisansaan, ja…

Kysytty

Etsin kirjaa, jonka juoni menee pähkinänkuoressa näin:

Kirjan alussa kuvataan erämaaelämää suden näkökulmasta. Orvoksi jäänyt susi jää ihmisansaan, ja muistelee emonsa varoituksia ihmisten vaarallisuudesta. Erämaassa asuva mies kesyttää suden vähitellen. Vieras mies ampuu suden isäntää, mutta isäntä ottaa ampujan vangiksi tarkoituksenaan ylittää erämaa koiravaljakon kanssa. Susi johtaa valjakkoa. Kirjan lopussa susilauman saartama ja nääntynyt retkikunta pelastuu täpärästi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tulee mieleen Jack Londonin Susikoira. - Kajaanin kirjastossa on aianakin Otavan painos vuodelta 1990. Takakannen tekstin mukaan:
"Susikoira Valkohammas oli osaksi susi, osaksi koira - ja hurjempi, voimakkaampi ja viisaampi kuin yksikään susi tai koira. Se joutui elinaikanaan olemaan sekä hyvä että pahan palveluksessa. Sitä ei kesyttänyt ruoska eikä rangaistus, vaan ihminen joka lopulta ymmärsi sitä."
Wikipediassa sitä kuvataan näin:
"Valkohammas on osaksi susi ja osaksi koira. Jack saa apua Alex Larson nimiseltä mieheltä, joka tunsi Jackin isän ja suostuu viemään tämän hänen isänsä vanhalle kaivaukselle. Matkalla hän käy intiaaniheimon kylässä, jossa hän näkee susikoiran nimeltä Valkohammas. Jack kiintyy koiraan, mutta jatkaa silti matkaansa isänsä vanhalle kaivaukselle. Myöhemmin Jack ja hänen toverinsa Alex lähtevät kaupunkiin, jossa Jack pelastaa Valkohampaan koiratappelusta ja vie tämän kaivaukselle. Valkohampaasta ja Jackista tulee erottamattomat ystävykset. Tämän jälkeen Jackin kultaa yritetään ryövätä, ja Valkohammas on ainoa, joka voi pysäyttää varkaat."
Linkki:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Valkohammas_(romaani)