Onko merihirviön nimelle "cecaelia" suomenkielistä vastinetta?

Kysytty

Suomennan parhaillaan teosta, jossa esiintyy naispuolinen hirviö, joka on puoliksi ihminen, puoliksi mustekala. Oliota kuvaava sana on englanniksi 'cecaelia'. Yrityksistäni huolimatta en ole löytänyt sanalle suomenkielistä vastinetta. Osaisiko kirjastonhoitaja auttaa?

Kollegani vinkkasi teoksesta, jota minulla ei asuinpaikkani vuoksi ole nyt mahdollista saada käsiini. Otto Latva: Merihirviöt - merenneidosta mustekalaan.

Vastaus

Vastattu

Tutkin kirjaston kokoelmia ja kysyin asiaa vielä suoraan Otto Latvaltakin, mutta cecaelia-merihirviölle ei ilmeisesti ole olemassa vakiintunutta suomenkielistä nimitystä. Suomentajalla on siis mahdollisuus keksiä itse sopivalta kuulostava nimitys olennolle.