Otsikko
Mikä on hyvä perusteos Suomen politiikasta kiinnostuneelle?

Kysytty

Suomen politiikasta kiinnostunut kyselee: osaisiko kirjastonhoitaja suositella Politiikka 101 -tyylistä kirjaa aiheesta kiinnostuneelle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Politiikkaa voi pyrkiä ymmärtämään monesta eri näkökulmasta. Perehtymisen voi aloittaa esimerkiksi poliittisesta historiasta, erilaisista ideologioista, poliittisista järjestelmistä, valtasuhteiden tarkastelusta tai poliittisesta filosofiasta. Politiikkaan liittyvää kirjallisuutta on tarjolla valtavasti, joten suosittelen lähtemään liikkeelle itseä kiinnostavista teemoista ja kysymyksistä.

Valtio-opin ja politiikan tutkimuksen peruskursseilla käytetään usein Andrew Heywoodin teosta Politics (5. painos, 2019), joka on oppikirjamainen johdanto politiikkaan ja politiikan tutkimukseen. Heywoodilta on julkaistu myös teos Political Ideologies: An Introduction (7. painos, 2021), joka taas keskittyy selkeämmin poliittisiin ideologioihin. Yksi esimerkki suomenkielisestä perusteoksesta on Heikki Paloheimon ja Matti Wibergin Politiikan perusteet (2012), mutta sen viimeisinkin painos on jo yli kymmenen vuotta vanha.

Suomalaisesta politiikasta on kirjoitettu lähivuosina useita kattavia perusteoksia. Esimerkiksi suomalaisista puolueista löytyy perustietoa Rauli Mickelssonin teoksesta Suomen puolueet: Vapauden ajasta maailmantuskaan (2021). Poliittisen vallan verkostoista ja rakenteista taas on julkaistu Mari K. Niemen, Tapio Raunion ja Ilkka Ruostetsaaren toimittama teos Poliittinen valta Suomessa (2017). Suoran toiminnan poliittisia liikkeitä ovat tutkineet esimerkiksi Anton Monti ja Pontus Purokuru teoksessaan Suoraa toimintaa! Autonomiset liikkeet Suomessa 1986–2016 (2018). Suomen lähivuosien poliittista kehitystä on tutkinut esimerkiksi Arttu Saarinen teoksessaan Vastakkainasettelujen aika: Poliittinen polarisaatio ja Suomi (2022).

Suosittelen lämpimästi myös Politiikasta.fi-verkkolehteä: https://politiikasta.fi/. Kyseessä on Valtiotieteellisen yhdistyksen avoin verkkolehti, joka pyrkii yleistajuistamaan yhteiskuntatieteitä ja politiikan tutkimusta. Kirjoittajat ovat yhteiskuntatieteiden ja politiikan tutkijoita.