Suomalaisista runoista on tehty useita kokoelmia ja niitä on helppo löytää. Onko vastaavia olemassa ulkomaisista runoista? Esimerkiksi eurooppalaisista tai…

Kysytty

Suomalaisista runoista on tehty useita kokoelmia ja niitä on helppo löytää. Onko vastaavia olemassa ulkomaisista runoista? Esimerkiksi eurooppalaisista tai aasialaisista runoista. Tiedän, että kysymykseni on jokseenkin epämääräinen. Minulla ei kuitenkaan ole mielessä ketään runoilijaa erityisesti. Olisi vain mukava saada luettavaksi kokoelma ulkomaisia runoja. Olen yrittänyt etsiä Googlesta, mutta en ole löytänyt mitään, tai sitten en tiedä millä hakusanalla etsiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voit etsiä HelMet-haulla teoksia, joihin on koottu runoja (runoantologioita) eri maista ja kielialueilta monella tavalla, esimerkiksi seuraavasti.

Kirjoita hakukenttään sanat antologiat runot AND NOT suomenkielinen kirjallisuus, jolloin hakutuloksessa ei ole suomalaista runoutta. Rajoita tulos vielä sivun vasemmassa laidassa olevilla rajoittimilla kielen mukaan suomeksi julkaistuun aineistoon, kirjoihin ja aikuisten kokoelmaan (kohdasta kokoelmat).

Voit etsiä antologioita myös kirjoittamalla HelMet-haun hakukenttään sanat runot antologiat ja lisäksi vaikkapa hakusana espanjankielinen kirjallisuus tai japani*, afrikka* tai amerikka*. Näin löydät runoantologioita, jotka on koottu espanjankielisestä tai japanilaisesta (japaninkielisestä) kirjallisuudesta, afrikkalaisesta kirjallisuudesta tai esimerkiksi Latinalaisen Amerikan kirjallisuudesta. Katkaisemalla hakusanan asteriskilla *, saat laajemman hakutuloksen.

https://luettelo.helmet.fi/help*fin#sanahaku