Mikä aiheuttaa sport-tuoksun deodoranttien ja energiajuomien tuoksun?

Kysytty

Sport-tuoksun deodoranteissa ja suihkushampoissa tunnistaa helposti, mutta mikä ainesosa tai yhdistelmä siinä tunnistettavana oikeastaan tuoksuu? Samanlainen kysymys liittyy myös energiajuomiin, hyvin tunnistaa, muttei osaa sanoa mikä siinä oikeastaan tuoksuu.

Vastaus

Vastattu

Sporttideodorantin tuoksu on yhdistelmä erilaisia tuoksuja, joista todennäköisesti on mukana joitain näistä:

Omasta mielestäni patsulin tuoksu on sport-tuoksun suihkugeeleissä ja deodoranteissa usein aika selvästi esillä, mutta ihmiset toki haistavat asioita eri tavalla ja joku muu ehkä haistaa niissä selvemmin jonkin muun ainesosan.

Kysymykseen energiajuomien tuoksusta ei löytynyt yksiselitteistä vastausta. Internetistä löytyvien epämääräisten tietojen perusteella kyseessä on todennäköisesti synteettinen tuoksu, jota käytetään peittämään energiajuomissa olevien guaranan ja/tai tauriinin makua. Joidenkin tietojen perusteella guaranalla itsellään voisi olla jonkinlainen haju, mutta toisten tietojen mukaan aine on hajutonta. Red Bullin ja vastaavien energiajuomien tuoksua on kuvailtu kukkaiseksi ja hedelmäiseksi.