Sortavalassa toimi 1920 luvulla jonkiasteinen "opisto" en ole varma liittyikö se kouluun vai terveydenhuoltoon. Jos näin on voiko siitä löytää jotakin tietoa…

Kysytty

Sortavalassa toimi 1920 luvulla jonkiasteinen "opisto" en ole varma liittyikö se kouluun vai terveydenhuoltoon. Jos näin on voiko siitä löytää jotakin tietoa esim oppilaista jne?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksen

Sortavalan kaupungin historia / Erkki Kuujo, Jorma Tiainen, Eeva Karttunen. - Sortavalaisten seura, 1970

mukaan

Sortavalassa toimi 1920-luvulla seuraavia oppilaitoksia (kansakoulujen lisäksi)

-Alempi käsityöläiskoulu, vuodesta 1924 nimellä Ammatti(lais)koulu

-Valistusopisto (vastannee Työväen- tai Kansalaisopistoa)

-Sortavalan (kansakoulu)opettajaseminaari

-Sortavalan lyseo

-Sortavalan tyttökoulu ja Tyttökoulun jatkoluokat

-Sortavalan kauppakoulu

-Rouvasväen yhdistyksen perustama kutoma- ja käsityökoulu, vuodesta 1932 nimellä Naiskotiteollisuuskoulu

-Ortodoksinen pappisseminaari

Useista näistä on julkaistu historiikkeja ja oppilasmatrikkeleita, ainakin seuraavat:

Sortavalan seminaari 1880-1940 : muistojulkaisu / toimituskunta: Iivo Härkönen, K. H. Pankakoski, Väinö Seppä. - Valistus, 1940

Sortavalan lyseo 1893-1944 : muistojulkaisu / toimittaneet Kaarlo Saarialho, Yrjö Kohonen, Kaj Nuorivaara. - Sortavalan lyseoseura, 1951

Sortavalan tyttökoulu ja Sortavalan tyttökolun jatkoluokat 1857-1944. - Sortavalan tyttökouluseura, 1962

Suomen ortodoksinen pappisseminaari 1918-1978 / toim. Petri Piiroinen. - Suomen ortodoksisen pappisseminaarin oppilasyhdistys, 1978