Otsikko
Siis mikä hyönteinen? Tyrnipensaan lehdellä 2 heitä oli

Kysytty

Siis mikä hyönteinen? Tyrnipensaan lehdellä 2 heitä oli

Vastaus

Vastattu

Kuvan perusteella on vaikea päätellä, mikä hyönteinen on kyseessä, ja hyönteisten lajinmääritys pelkän ulkonäön perusteella on usein mahdotonta. Mielestäni kuvassa kuitenkin on jokin leppäkerttu. Sami Karjalaisen Suomen leppäkertut -kirjan perusteella kyseeseen voisi tulla joko lehtopirkko, kanervapirkko, ruutupirkko tai kosteikkopirkko.

Sami Karjalainen: Suomen leppäkertut (Docendo, 2020) https://vaasankirjasto.finna.fi/Record/vaasa.1230305

Karjalaisella on myös verkkosivu leppikset.fi, jossa esitellään kaikki Suomen leppäkerttu- eli leppäpirkkolajit ja niiden värimuotoja. Laajempi valikoima kuvia esitellään kirjassa, joka kertoo myös sanalliset tunnistusohjeet ja jossa ovat mukana myös toukat ja kotelot.

2 ääntä

Kommentit

Ei tuosta mielestäni mitään pirkkoa tai kerttua saa oikein tekemälläkään. Näyttäisi joltain olkikärpäseltä, ehkä syysolkikärpänen (Thaumatomyia notata).