Mikä näytelmä, kenen, jossa Elina Salo saoo monta kertaa: minusta tulee vielä jotain? Kuunnelmanakin ollut ja siinä hyönteiset käyvät sotaa?

Kysytty

Mikä näytelmä, kenen, jossa Elina Salo saoo monta kertaa: minusta tulee vielä jotain? Kuunnelmanakin ollut ja siinä hyönteiset käyvät sotaa?

Vastaus

Vastattu

Näytelmä, jossa hyönteiset käyvät sotaa, on Josef ja Karel Čapekin satiiri Ze života hmyzu, josta suomeksi on käytetty ainakin nimiä Hyönteiselämää, Hyönteisten elämästä ja Hyönteisten maailma. Yksi näytelmän hahmoista on hyönteiskotelo, jonka repliikit läpi näytelmän ovat latautuneet täyteen uhoa joksikin tulemisesta – Kalevi Ahon Hyönteiselämää-oopperalibretossa esimerkiksi "Tapahtuu valtavaa! Teen jotain suunnatonta!" ja "Teen jotain maineikasta!".

Radioteatteri toteutti ohjelmatiedoissa "fantastiseksi komediaksi" luonnehditun Ze života hmyzun vuonna 1965 Nelli ja Pertti Niemisen suomentamana nimellä Hyönteisten elämästä (ensiesitys maanantaina 15.11.). "Hyönteiskotelon" roolin siinä näytteli Elina Salo.