Etsin materiaalia "lintukirpusta". Pureeko ihmiseen jne. Mistä hakisin?

Kysytty

Etsin materiaalia "lintukirpusta".
Pureeko ihmiseen jne.
Mistä hakisin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Iiris Kalliola kertoo kirjassaan "Kun kirppu puree sinua", että vaikka syöpäläisistä on Suomen kodeissa likimain päästy eroon, kirput vain lisääntyvät talojen pihoilla. Huonosti puhdistetuista linnunpöntöistä peräisin olevat kirput imevät aikuisina verta ja kelpuuttavat isännäkseen myös ihmisen. Pureman jälki on hyttysenpiston kaltainen ja löytyy ihosta vaatteiden alta.
(Kalliola, Iiris; Kun kirppu puree sinua : Suomen luonnon kiusankappaleet. ss. 19-20.)

Lisää tietoa lintukirpuista löytyy mm. WSOY:n julkaiseman Suomen luonto-sarjan osasta Selkärangattomat, luvusta Kirput, sivuilta 150-151.

Tietoa kirpuista yleensä ja mainintoja myöskin lintukirpuista on mm. teoksissa
Terveysfakta / Jorma Palo, WSOY 1997 ja Hansson, Åke; Objudna gäster : om fästingar, löss och annan ohyra, Stockholm : Naturia : Brevskolan, 1997.

Asiantuntemusta lintujen kirpuista on varmasti myös esim. lintutieteellisten yhdistysten jäsenillä. Turun lintutieteellisen yhdistyksen kotisivuilla (http://personal.fimnet.fi/luonto/linnut/TLY/JASENAS/info.htm ) yhdistyksen puheenjohtajaksi ilmoitetaan Pasi Kunttu ja osoitteeksi TLY r.y., PL 67, 20101 Turku.

Luonnontieteellisen keskusmuseon (Helsingin yliopisto) Eläinmuseon yhteydessä toimii rengastustoimisto, joka koordinoi koordinoi Suomessa tapahtuvaa lintujen rengastusta. Eläinmuseon osoite on Pohjoinen Rautatienkatu 13, PL 17, 00014 Helsingin Yliopisto. Puhelinnumero sinne on 09-191 28841.