Keskihuoneen ikkunaan tulee jostain kaiken aikaa lentävien muurahaisten näköisiä ötököitä. Tämän huoneen ikkunat eivät ole auki, viereisten ovat, mutta niissä…

Kysytty

Keskihuoneen ikkunaan tulee jostain kaiken aikaa lentävien muurahaisten näköisiä ötököitä. Tämän huoneen ikkunat eivät ole auki, viereisten ovat, mutta niissä ei hyönteisiä ole. Epäilin hevosmuurahaisia, koska tuntuvat tulevan jostain huoneen uumenista ja talo on vanha hirsitalo, mutta ruskehtava väri keskiruumiista puuttuu. Pian kylään tulevaa lapsenlasta saa tuskin nukkumaan huoneeseen...

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu

Hyönteisten tunnistamisessa ja mahdollisessa torjunnassa suosittelen kääntymistä ammattilaisten puoleen. Esimerkiksi tuholaistorjuntaa tarjoavia palveluita voi etsiä Google-haun kautta kirjoittamalla hakukenttään tuholaistorjunta ja paikkakunnan nimi.

Hyönteisen tunnistamisen avuksi voisi käyttää lisäksi mm. seuraavia lähteitä:

Makupalat.fi -linkkitietokannasta osoitteessa https://www.makupalat.fi/ löytyy linkkejä aiheeseen liittyen. Linkit saa haettua kirjoittamalla sivuston vasemmassa yläkulmassa olevaan hakukenttään sana hyönteiset.

Kirjallisia lähteitä voi hakea esimerkiksi asiasanalla tuhohyönteiset. Helmet-kirjastojen kokoelmasta löytyi kyseisellä asiasanalla mm. seuraavat teokset:

- Nummi, Outi (toim.): Rohmut ja riesat - Tuhohyönteisten tunnistusopas. Suomen museoliitto. 2005.

- Jansson, Lasse: Sisätilojen tuhoeläimet ja niiden torjunta. Kasvinsuojeluseura. 2012.

- Putus, Tuula: Elinympäristömme pienet tuholaiset: viihtyvyys- vai terveyshaitta. Suomen ympäristö- ja terveysalan kustannus. 2013.

Kuvan hyönteinen muistuttaa kieltämättä lentävää muurahaista. Löytyisiköhän kyseinen ötökkä tänä vuonna julkaistusta teoksesta Bargum, Katja: Suuri suomalainen muurahaiskirja. Minerva Kustannus Oy. 2019.