Seuraavien nimien alkuperä ja merkitys: Into, Aaro, Kristian

Kysytty

Seuraavien nimien alkuperä ja merkitys: Into, Aaro, Kristian

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Uusi suomalainen nimikirja” (Otava, 1988) kertoo, että ”Into” on 1850-luvulla suomalaisuusaatteen innoittamana muodostettu nimi. ”Suomen sanojen alkuperä” -teoksen (osa 1; Suomalaisen kirjallisuuden Seura ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 1992) mukaan ”into” saattaa olla germaanista lainaa sanasta, josta tulee muinaisruotsin ’ulostekoa, työsuoritusta’ merkitsevä sana ”inna”. Etymologinen yhteys on kuitenkin epävarma. ”Into” merkitsee erityisesti itämurteissa ’kovaa halua’, mutta vanhassa kirjasuomessa se on voinut tarkoittaa myös ’kiimaa’.

Nimi ”Aaro” perustuu ”Uuden suomalaisen nimikirjan” mukaan hepralaiseen nimeen ”Aaron”, jonka alkuperä on epäselvä. Se saattaisi tulla muinaisegyptin ’vuorta’ merkitsevästä sanasta. Täyttä varmuutta ei kuitenkaan ole.

Nimi ”Kristian” juontuu ”Uuden suomalaisen nimikirjan” mukaan latinankielisestä nimestä ”Christianus”, joka merkitsee yksinkertaisesti ’kristittyä’. Nimi on ollut useilla kristinuskon varhaisilla marttyyreillä.