Sauli Lehtonen oli matkalla keikalle Korialle viimeisenä iltanaan. Milloin tuon keikan oli tarkoitus alkaa ja milloin siellä saatiin tieto onnettomuudesta ja…

Kysytty

Sauli Lehtonen oli matkalla keikalle Korialle viimeisenä iltanaan. Milloin tuon keikan oli tarkoitus alkaa ja milloin siellä saatiin tieto onnettomuudesta ja Lehtosen kuolemasta? Entä tuo ohjelma, jonka kuvauksista hän oli lähtenyt tuolle keikalle? Näytettiinkö ohjelmassa hänen lähtönsä tuolle keikalle? Tällaista luin palstalta mutta siihen ei voi varmasti luottaa. Ohjelmahan esitettiin televisiossa, mutta Lehtosen osuudet on leikattu pois, mutta onko leikattuja osia myöhemmin esitetty vai onko ne tuhottu?

Vastaus

Vastattu

Sauli Lehtonen oli perjantaina 8.9. Helsingissä nauhoittamassa Kiekkorieha-nimistä televisio-ohjelmaa. Hän oli mukana ohjelmassa Jyväskylän Hockey Teamin edustajana. Nuo kohtaukset leikattiin lopullisesta ohjelmasta pois. "Ohjelma tuli ulos televisiosta seuraavana iltana. Hienotunteisesti Saulin esiintyminen leikattiin pois lähetyksestä. Moni muistaa dramaattisen hetken ruudun ääressä. MTV3 kunnioitti Saulin muistoa pitkällä, pimeällä ja hiljaisella hetkellä."

Nauhoituksen jälkeen Sauli lähti isänsä kanssa Korialle, jossa hänellä oli keikka Kallioniemen lavalla. Sauli pääsi lähtemään jäähallilta aikataulun mukaisesti kello 21:n jälkeen.

Lehtosen oli määrä esiintyä Korialla noin yhdentoista maissa. Kun häntä ei alkanut kuulua, laulajan taustayhtyeen Henri Kulmala yritti soittaa tämän matkapuhelimeen saadakseen selville, mistä oli kysymys. "Koko vuoden aikana ei ollut tapahtunut koskaan, että Sauli olisi jättänyt tulematta keikalle. Yleensä hän soitti minulle matkalta ja kertoi tilanteen, missä mennään. Siksi minulla oli pahoja aavistuksia koko loppuillan, vaikka en uskonutkaan, että totuus olisi näin kamala."

Korialla pettynyt yleisö buuasi ja oli jo poistunut paikalta, kun Henri Kulmala sai kuulla, mitä oli tapahtunut: Sauli Lehtosen isän ohjaama auto oli törmännyt hirveen Porvoon moottoritiellä Sipoossa. Isä oli loukkaantunut vakavasti, mutta Saulin tila oli kriittinen.

Kallioniemen lavalle Lehtosta kuulemaan tulleelle yleisölle ei siis vielä perjantai-iltana selvinnyt keikan peruuntumisen syy. Hänen kuolemastaan saatiin tieto vasta seuraavana päivänä: Lehtonen kuoli onnettomuudessa saamiinsa vammoihin aamuyöllä Töölön sairaalassa.

Kaikki tutkimani Sauli Lehtosen kuolemaa käsittelevät kirjoitukset ovat yksimielisiä siitä, että hänen osuutensa Kiekkorieha-ohjelmasta oli leikattu kokonaisuudessaan pois. Yksikään ei mainitse, että Lehtosen esiintymistä olisi myöhemminkään esitetty. Pitäisin luultavana, että näin tosiaan on: jos ne olisi televisioitu, eivätköhän ne olisi jo päätyneet YouTubeen katseltavaksi. Vastausta kysymykseen siitä, ovatko poistetut ohjelman osat yhä olemassa, kannattaa tiedustella suoraan MTV3:lta.

Lähteet:
Heli Mettänen, Saulin muistoksi. – IL 5.9.2020
Marja Nyman, Tangokuninkaalliset – ja heidän tarinansa
Markku Veijalainen, Saulilta jäi kaikki kesken. – Apu 37/1995