Sanasto: Arkkitehtuuritermejä suomeksi ja ruotsiksi. Tai suomeksi (selityksin ja kuvin). Miten voin saada kirjan Ruotsiin, Linköpingiin/Vadstenaan?

Kysytty

Sanasto: Arkkitehtuuritermejä suomeksi ja ruotsiksi. Tai suomeksi (selityksin ja kuvin). Miten voin saada kirjan Ruotsiin, Linköpingiin/Vadstenaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hakusanoilla "arkkitehtuuri ja sanakirjat" sekä "arkkitehtuuri ja hakuteokset" löytyi pääkaupunkiseudun aineistotietokanta Plussasta muutamia teoksia, joista voisi olla apua. Voit itsekin kokeilla aineistohaku Plussaa http://www.libplussa.fi/ esimerkiksi juuri mainituilla asiasanoilla. Suomen ja ruotsin kielten välistä arkkitehtuurisanastoa ei löytynyt. Arkitektur: stilhistoriskt bildlexikon / Wilfried Koch (1970 ja 1985) on saatavilla myös Suomesta.
Seuraavat teokset ovat saatavilla mm. Helsingin kaupunginkirjastosta:
- Fasadin henki eli arkkitehtuurisanastoa ujoille (Kervanto Nevanlinna, Anja - Nevanlinna, Arne) Tammi 2001, ISBN 951-31-2218-2 (tämä kirja on ehkä enemmän "leikkimielinen" kuin muut)
- Arkkitehtuurin sanakirja (toim. Honkala, Liisa) WSOY 2000, ISBN 951-0-24579-8
- Taiteen pikkujättiläinen (toimituskunta Kallio, Rakel et al.) WSOY 1991, 951-0-16447-X
- Arkkitehtuuri- ja rakennussanasto suomi-englanti (Methuen, John) Suomen arkkitehtiliitto SAFA 1996, 951-97574-0-6
- Taidesanakirja (Tolvanen, Jouko) Otava 1967
Mikäli teoksia ei ole saatavilla missään päin Ruotsia, on niitä mahdollista kaukolainata Suomesta. Ota yhteyttä omaan kirjastoosi Ruotsissa, he hoitavat kaukopalvelutilauksen Suomeen. Kaukopalvelutilaukset tehdään aina kirjastojen välisinä.