Saisinko tietoja viihdekirjallisuuden romanttisen jännityksen lajista. Kaikkea mahdollista. (Kirjailijat, kirjat, miljööt, juoni...jne...)

Kysytty

Saisinko tietoja viihdekirjallisuuden romanttisen jännityksen lajista. Kaikkea mahdollista. (Kirjailijat, kirjat, miljööt, juoni...jne...)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Romanttisessa jännitysviihteessä yhtyvät jännitysviihteen ja rakkausviihteen tuntomerkit. Jännitysviihteen selkeimpiä lajeja ovat rikos-, vakoilu- ja sotakirjallisuus sekä fantasia- ja tieteiskirjallisuus. Rakkausviihdettä taas ovat mm. ns. tosikertomukset, pornografiset kertomukset ja romanttiset kertomukset, jotka eivät ole kovinkaan realistisia.

Esimerkkeinä rakkausviihteestä lääkäri- ja sairaalaromaanit, herraskartanoromanssit ja pseudohistorialliset tarinat. Tietenkin jo perinteiset sadut sisältävät elementtejä molemmista (vrt. Grimmin sadut mm.)

Jännitysteema tuli mukaan rakkausromaaneihin lähinnä naisen aseman vapautumisen myötä. Uskonto ja muut korkean moralistiset arvot eivät enää riittäneet rakkausromaanin elementeiksi, joten virikkeitä etsittiin eksoottisista maista, sairaaloista, sodasta ja muusta jännityksestä. Esimerkkeinä jännitysviihteestä, jossa on myös romanttisia piirteitä ovat mm. villin lännen romaanit (esim. Zane Grey).

Useat historialliset romaanit sisältävät sekä jännitys- että rakkausviihteen piirteitä (esim. Monte Criston kreivi, Kolme muskettisoturia). Monet viime vuosien bestsellerit ovat myös osin romanttisia, osin jännityselementtejä sisältäviä (esim. Hevoskuiskaaja)

Esimerkkejä romanttisten jännäreiden kirjoittajista/kirjoista: Virginia Andrews, Phyllis Whitney, Barbara Michaels, Daphne Du Maurierin Rebekka, Henry Denker, Sidney Sheldon, Patricia Cornwell, Sirpa Tabet.