Sain selville Helsingin kaupunginkirjaston perintäosastolta, että kirjastoissa on ohjeet tai kaavake sakkomaksun vapautusanomuksen laatimista varten. Mistä…

18.3.2005

ohjeet tai kaavake sakkomaksun vapautusanomuksen laatimista varten. Mistä niitä ohjeita oikein saa? Voisiko lähettää sähköpostiin?

18.3.2005
23.3.2005

Maksuista voit hakea vapautusta kirjaston perimästä maksusta voit hakea vapautusta tai maksun alentamista vapaamuotoisella hakemuksella. Hakemuksessa tulee olla hakijan ja mahdollisen takaajan nimi, henkilötunnus, osoite ja puhelinnumero. Lisäksi vaaditaan tieto kirjaston perimästä aineistosta ja maksuista, selostus tapauksesta sekä hakemuksen perustelut. Tapauskohtaisesti vaaditaan selvitykset taloudellisesta tilanteesta, työttömyydestä, sairaudesta yms. seikoista, joihin hakija haluaa vedota.

Väärinkäyttö- ja rikostapauksissa vapautushakemukseen liitetään jäljennös rikosilmoituksesta ja vakuutusyhtiön päätös. Mikäli varkaus on tapahtunut koulussa/työpaikalla mukaan liitetään rehtorin/työnantajan lausunto siitä, miten henkilökohtaisen omaisuuden säilytys on järjestetty ja mitä ohjeita on annettu.

Hakemus osoitetaan kirjastotoimen johtajalle. Vapautusta koskeva päätös on tapauskohtainen. Se on joko vapauttava, osittain vapauttava tai kielteinen riippuen olosuhteista ja muista asiaan vaikuttavista tekijöistä. Päätöksestä ilmoitetaan hakijalle kirjallisesti.

Lisätietoja saat pääkirjaston perinnästä numerosta 310 85307.

Vapautuksia koskevat hakemukset lähetetään osoitteeseen:
Helsingin kaupunginkirjasto
Kirjastotoimen johtaja
Rautatieläisenkatu 8
PL 4100
00099 Helsingin kaupunki

Tämä teksti löytyy kirjaston sivuilta http://www.lib.hel.fi
Hakemus saa olla siis vapaamuotoinen.