Sain muutama vuosi sitten mummuni hautajaisissa tietää hänen olleen sodan aikana lottana. Nyt minua kiinnostaisi tietää mitä ja missä mummuni on sodan aikana…

Kysytty

Sain muutama vuosi sitten mummuni hautajaisissa tietää hänen olleen sodan aikana lottana. Nyt minua kiinnostaisi tietää mitä ja missä mummuni on sodan aikana ollut? Onko lotta-toiminnasta olemassa jotain arkisto- tai matrikkelitietoa tms. mistä asiaa voisi selvittää? Äitinikään ei asiasta tarkemmin tiedä, mutta muistelee mummun olleen viestilottana.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kansallisarkiston sivulla on Portti-tietokanta, jossa on esitelty talvi- ja jatkosodan henkilöhistorialliset lähteet: http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Teema:_Talvi-_ja_jatkosodan_henkil… . Sisällysluettelosta pääsee kohtaan "lotat". Siellä kerrotaan, että Lotta Svärd -järjestön arkistoon sisältyy kortisto jatkosodan aikana komennuksella olleista lotista. Pääesikunnan viestiosaston arkistosta (T 20873) löytyy puolestaan viestilottia koskeva kortisto. Kaikkia näitä aineistoja säilytetään Kansallisarkiston Sörnäisten toimipisteessä, ks. http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Lotta_Sv%C3%A4rd#Miten_etsin_tieto… . Sivuilla on muutakin tietoa aineiston etsimisestä ja arkistolähteistä.

34 ääntä

Kommentit

Hieman ihmetyttää että vasta tuolloin asia selvisi. Näitä asioita alettiin yleisesti arvostamaan vasta 1990-luvulla kun neuvostoliiton utopia tuli tiensä päähän.

Enoni (veteraani) käynnisti perinteen kotipaikkakunnallaan että joka aseveli saa 6.12. Kynttilän haudalleen jo 1980-luvulla. Kun hän vanheni niin partiolaiset jatkoivat.

Toinen eno alkoi 1950-luvulla juoksemaan kokoon veteraaniyhdistystä heti kun neuvostoliitto salli järjestäytymisen.

Pro Patria. Suomi on paras paikka suomalaisille ja sitä kannattaa puollustaa.