Saako urheiluseuran sivuilta löytyviä yhteystietoja käyttää hyväksi markkinointipainotteisen myynti viestin lähettämiseen toisen seuran toimesta?

Kysytty

Saako urheiluseuran sivuilta löytyviä yhteystietoja käyttää hyväksi markkinointipainotteisen myynti viestin lähettämiseen toisen seuran toimesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ensimmäinen vastuullinen on urheiluseura, jonka sivuilla tiedot ovat. Ovatko he kysyneet lupaa tietojen näyttämiseen netissä? Mikä on heidän tietosuojastrategiansa. Ylen digitreenit

"Rekisterinpitäjän lakisääteisten velvoitteiden noudattaminen voi edellyttää, että rekisterinpitäjä käsittelee henkilötietoja. Lakisääteinen velvoite voi koskea niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla toimivaa rekisterinpitäjää. Se voi tulla kyseeseen esimerkiksi silloin, kun työnantajan on ilmoitettava työntekijänsä palkkatiedot veroviranomaisille tai kun rahoituslaitosten on raportoitava epäilyttävistä liiketoimista viranomaisille.

Lakisääteinen velvoite voi perustua vain Euroopan unionin tai jonkin jäsenvaltion lakiin. Kolmansien maiden lainsäädäntöön perustuvat velvoitteet eivät kuulu tämän perusteen piiriin, jollei niitä ole sisällytetty Euroopan unionin tai jäsenvaltion oikeusjärjestykseen esimerkiksi kansainvälisellä sopimuksella." Tietosuoja.fi

"Kerättyjen asiakastietojen myöhempi käyttö markkinoinnissa tulee voida perustella

Markkinoinnin kannalta tärkeimmät tiedot ovat asiakkaiden ja mahdollisten uusien asiakkaiden tiedot. Jatkossa näiden tietojen käsittelyperusteen merkitys korostuu, sillä alun perin muussa kuin markkinointitarkoituksessa kerättyjen asiakastietojen myöhempi käyttö markkinoinnissa tulee myös voida perustella jollakin asetuksen mukaisella edellytyksellä. Käytännössä varmin tapa toimia asetuksen mukaisesti on pyytää asiakkailta suostumus myös tämänkaltaiseen tietojen käyttöön. Suositeltavaa olisi myös suunnitella prosessit siltä varalta, että asiakas peruuttaa suostumuksensa tai vastustaa tietojensa käyttöä markkinoinnissa. Tällöin käsittelyperustetta ko. asiakaan tietojen hyödyntämiselle ei enää ole, ja tietojen käyttäminen markkinointitarkoituksissa tulee lopettaa." kertoo PWC yrityksen lakitasiantuntija.

Toinen vastuullinen on netistä asiakasrekisteritietoja haravoiva yrittäjä. Hän toimii hyvin harmaalla alueella ja ainakin hyvien tapojen vastaisesti.

Seuratoiminnassa tietenkin markkinointi voi olla myös yritystenkin harrastamaa suorahaku eli headhunting. Esim. hyvien tulosten perusteella toinen urheiluseura tai työnantaja saattaa hyvinkin ottaa yhteyttä. Silloin kyse on positiivisesta huomiosta, eikä se ole suorahaun kohteen kannalta huonoa asia. Yle.fi uutiset