Saako kirjasto seurata nettikäyttäjää niin että esim keskustelujen nimimerkki-mielipiteet tulevat tietoon.

Kysytty

Saako kirjasto seurata nettikäyttäjää niin että esim keskustelujen nimimerkki-mielipiteet tulevat tietoon.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Laki yksityisyyden suojasta televistinnässä ja teletoiminnan tietoturvasta tuli voimaan 1.7.1999. Tietosuojavaltuutetun toimiston mukaan perusoikeutena luottamuksellisen viestinnän suojaan liittyy viestinnän sisällön suoja ja viestinnän tunnistetietojen suoja. Laki koskee perinteisten telepalvelujen ohella sähköpostia ja televiestintää Internetin välityksellä.
http://www.tietosuoja.fi/2001.htm

Kirjastot eivät siis Suomen lainsaadännön nojalla saa seurata nettikäyttäjän keskustelua. Lisäksi kiireisessä kirjastomaailmassa virkailijat eivät ehdi seurata asiakkaiden keskusteluja.