Nykyään puhutaan usein siitä, kuinka mikään nettiin laitettu kuva tai teksti ei häviä sieltä lopullisesti koskaan. Itse löysin nettiarkistoja etsiessäni vain…

Kysytty

Nykyään puhutaan usein siitä, kuinka mikään nettiin laitettu kuva tai teksti ei häviä sieltä lopullisesti koskaan. Itse löysin nettiarkistoja etsiessäni vain Internet Archiven Wayback Machinen ja löysin kyllä sieltä yli 10 vuotta vanhoja kotisivujani... mutta niistä oli siellä lähinnä etusivut, linkit eivät toimineet koska alasivut eivät olleet onnistuneet tallentumaan arkistoon, eikä muuten suurin osa kuvistakaan. Niin että missä on muka sellainen systeemi johon on 100% varmasti tallentunut kaikki ikivanhat tekstit ja sivut ja kuvat niin kuin pelotellaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mikään tieto, kuva tai sivuston osa ei varmasti säily netissä loputtomiin, mutta myöskään ei voi olla täysin varma, että ne ovat sieltä kadonneet.

Sivusto on saatettu lopettaa, ja sen myötä suuri osa sivustosta on kadonnut, mutta jotkin osat ovat voineet esimerkiksi linkityksen kautta siirtyä muualle ja säilyä.

Aiheesta lisää tietoa mm. Tietosuojavaltuutetun toimiston Lapsille ja nuorille -sivulta:

http://www.tietosuoja.fi/51785.htm